Abdul Razak Mohd Yusoff: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 62:
}}
 
'''Penolong Pesuruhjaya Polis (ACP) Abdul Razak bin Hj Mohd Yusoff''' {{small|SP, BMS, PKT, BKT}} (lahir 10 Februari 1963) merupakan salah seorang anggota daripada Unit 69 Komando, [[PasukanPolis GerakanDiRaja Khas]] (PGK)Malaysia. Beliau juga merupakan satu-satunya penerima pingat [[Seri Pahlawan Gagah Perkasa]] (S.P) yang masih aktif berkhidmat dalam [[Polis Diraja Malaysia]] (PDRM) setakat ini dan merupakan penerima pingat keberanian yang paling bongsu dalam pasukan tersebut.
 
== Latar belakang ==
DSPACP G/10958 Abdul Razak dilahirkan pada 10 Februari 1963 di Batu 6, [[Telok Mas]], [[Melaka]] dan dibesarkan di [[Langgar]], [[Alor Setar]], [[Kedah]] dan merupakan anak kepada pasangan Haji Mohd Yusoff bin Haji Salleh (bekas anggota polis berpangkat Sarjan: 26969) dan Hajjah Bashah binti Din (suri rumah). Beliau memang amat berminat dalam Ilmu Agama/Ketuhanan serta Ilmu Persilatan Melayu. Pada seawal usia 9 tahun lagi, beliau telah mempelajari Ilmu Persilatan Melayu dan berjaya menghafal sejumlah ayat-ayat Al-Quran serta hadis.
 
Kerajinan beliau 'menadah kitab'{{Apa}} dan mempelajari agama di pondok-pondok pengajian Islam sekitar Kedah serta sikap berkecualinya untuk tidak cenderung dalam mana-mana [[parti politik]] tanah air telah menjadikan beliau seorang yang disegani dan dihormati di tempat beliau dibesarkan (Langgar Limbong). Menurut Razak, orang yang banyak memberi inspirasi kepada beliau ialah guru [[tasawuf]]nya sendiri iaitu Abah Anom, Pengetua Pesantrean Suryalaya, Tasek Malaya [[Indonesia]] (sila lihat pautan luar untuk maklumat lanjut). Beliau berjaya menamatkan pengajiannya hingga ke peringkat [[STPM]] di [[Kolej Sultan Abdul Hamid]] dengan pencapaian 5P dan telah melanjutkan pelajaran beliau di Universiti Pertahanan Angkatan Tentera dalam Diploma Lanjutan - Pertahanan Strategik yang tamat dalam bulan Jun 2010.
Baris 71:
== Kerjaya dalam PDRM ==
[[Fail:Razak Yusof.jpg|thumb|kiri|300px|DSP Razak menceritakan pengalamannya semasa tragedi di Bukit Jenalik beberapa tahun yang lalu.]]
Beliau telah memulakan kerjaya dalam [[PDRM]] pada 14 September 1986 sebagai Inspektor Percubaan di [[Pusat Latihan Polis Malaysia]] (PULAPOL) dan menjalani Kursus Asas Polis Hutan di [[Ulu Kinta]], [[Perak Darul Ridzuan|Perak]]. Setelah tamat latihan, beliau telah diserapkan ke Unit 69 Komando PPH ([[VAT 69/UTK|VAT 69]]). Berdasarkan minat kepada tugas yang lebih mencabar beliau dengan sukarelanya mengikuti pemilihan awal dan seterusnya menjalani latihan Asas Unit 69 Komando PPH, yang kini dikenali sebagai [[Pasukan69 GerakanKomando Khas]]@ VAT 69 (Very Able Troopers). Beliau telah lulus dengan jayanya dan diiktiraf sebagai anggota Komando pada 18 Julai 1987.
 
Bagi melengkapkan kemahiran, beliau telah menghadiri beberapa siri kursus dan latihan, antaranya ialah:
Baris 102:
# PP Cawangan Latihan Para (mulai 1 Ogos 2000)
# Komander B Sqn. (mulai 16 Mac 2006)
# Timbalan Komander 69 Komando(Kini)
 
Sepanjang bertugas dalam Unit 69 Komando, beliau telah terlibat dengan pelbagai bentuk operasi sama ada di hutan belantara, di bandar, di sempadan dan perairan negara, antaranya: