Gelombang dingin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Baris 11:
 
Kesejukan musim sejuk yang melampau sering menyebabkan bekalan air dan saluran paip air yang tidak [[Penebatan haba|ditebat]] dengan baik membeku. Malah beberapa paip tertutup yang terlindung dalam keadaan air mengembang di dalamnya, menyebabkan banyak kerosakan terhadap tuntutan insurans harta. Permintaan untuk kuasa dan [[bahan api]] elektrik meningkat secara drastik pada masa itu, walaupun penjanaan kuasa elektrik mungkin gagal kerana air yang diperlukan untuk penjanaan [[hidroelektrik]] telah membeku. Sesetengah logam boleh menjadi rapuh pada suhu rendah. Kenderaan bermotor mungkin gagal apabila agen antibeku gagal atau gel minyak motor, menghasilkan kegagalan sistem pengangkutan. Hal ini lebih cenderung di tempat-tempat seperti [[Siberia]] dan kebanyakan [[Kanada]] yang lazimnya mendapat cuaca yang sangat sejuk.
 
Kebakaran menjadi lebih bahaya semasa sejuk melampau. Saluran utama air boleh pecah dan bekalan air mungkin tidak boleh dipercayai, menjadikan proses membendung kebakaran lebih sukar. Udara semasa gelombang sejuk biasanya lebih padat dan dengan itu mengandungi lebih banyak oksigen, jadi apabila udara yang api gunakan menjadi sejuk luar biasa, ia mungkin menyebabkan api lebih sengit
 
Gelombang dingin musim sejuk yang tidak dianggap sejuk di beberapa kawasan, tetapi menyebabkan suhunya jauh di bawah purata untuk kawasan itu, juga merosakkan. Kawasan yang mempunyai iklim subtropika boleh terkena sejuk yang luar biasa, mungkin tidak terlalu beku, suhu, sebagai gelombang sejuk. Di tempat-tempat sedemikian, kehidupan tumbuhan dan haiwan kurang toleran terhadap kesejukan yang jarang muncul. Suhu musim sejuk yang sama yang dirasakan biasa untuk [[Colorado]], [[Ohio]], atau [[Bavaria]] adalah bencana terhadap tanaman musim sejuk di tempat-tempat seperti [[Florida]], [[California]], atau sebahagian [[Amerika Selatan]] yang menanam buah-buahan dan sayuran pada musim sejuk.
 
Gelombang dingin yang membawa beku dan fros yang tidak dijangka pada musim tanaman di zon pertengahan latitud boleh membunuh tumbuh-tumbuhan semasa peringkat awal pertumbuhan dan paling terdedah, mengakibatkan kegagalan tanaman apabila tumbuhan mati sebelum mereka dapat dituai. Gelombang dingin seperti ini telah menyebabkan [[Kebuluran|kelaparan]]. Pada masa-masa lain, sama bahaya kepada tumbuh-tumbuhan seperti [[kemarau]], gelombang sejuk boleh menyebabkan tanah dalam bahaya dan kebakaran hutan yang menggunakan biojisim yang telah mati. Satu gelombang dingin yang melampau adalah yang dipanggil [[Tahun Tanpa Musim Panas 1816]], salah satu daripada beberapa tahun semasa tahun 1810-an di mana banyak tanaman gagal semasa musim panas yang sangat sejuk setelah [[letusan gunung berapi]] yang mengurangkan sinar matahari masuk.
 
==Rujukan==