Salman Al-Farisi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Thekatyusha (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
==Biografi==
'''Salman Al-Farisi''' ([[bahasa Arab]]: سلمان الفارسي ''Salman Farisi''; [[bahasa Parsi]]: ''Salman e Farsi'') adalah salah satu daripada [[Sahabat Nabi]].
 
Sabda [[Rasulullah]] S.A.W
 
" Apabila iman itu tergantung dibintang Suraya , nescaya ia akan dicapai oleh lelaki berbangsa [[Parsi]]."
 
Sebagai seorang sahabat akrab , Salman merupakan seorang tokoh yang paling menonjol serta sangat disayangi oleh Rasulullah s.a.w disebabkan kerana keberanian , keikhlasan serta sifat zuhudnya terhadap kesenangan dunia . Salman Al Farisi juga terkenal sebagai seorang [[Mukmin]] yang kuat beribadat, bersifat rendah diri dan tidak tertarik pada kemewahan dan kesenangan.
Baris 14 ⟶ 13:
 
Selanjutnya Salman Al-Farisi terkenal sebagai tokoh sahabat yang banyak meriwayatkan Hadith dari [[Rasulullah]] S.A.W kerana beliau adalah seorang sahabat yang banyak bergaul dengan baginda. Beliau telah hidup di zaman Rasulullah S.A.W sehinggalah sampai ke zaman pemerintahan khalifah Islam yang ketiga iaitu Saidina [[Uthman bin Affan]].
 
 
==Jasa dan Sumbangannya==
Baris 20 ⟶ 18:
 
Atas cadangan Salman, tentera [[Islam]] berjaya bertahan dari dalam kota [[Madinah]] dan [[Abu Sufyan Al-Harb]] selaku ketua pihak [[Musyrikin]] ketika itu telah mengepung daerah pertahanan Madinah dengan anak buahnya selama sebulan terpaksa berundur setelah kehabisan bekalan selain daripada angin taufan dan pergolakan dalaman para tentera Musyrikin.
 
 
[[Kategori:Sahabat Nabi]]