Selangor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ALIFFHAZIQ202 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
ALIFFHAZIQ202 (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 495:
 
==Makanan==
===Masakan Melayu===
Masakan tradisional Melayu di Selangor telah menerima pengaruh dari, [[Bugis]], [[Jawa]] dan [[Minangkabau]]. Namun sedemikian, makanan-makanan ini tidak seberapa pengaruh di sini.
Masakam di [[Selangor]] kebanyakannya daripada masakan [[Melayu]] yang selalu didengari oleh penduduk [[Malaysia]]. Oleh kerana pembangunan yang pesat di sini, banyak kedai-kedai makanan yang menghidangkan masakan [[Melayu]] mengikut negeri masing-masing terdapat di sini seperti masakan [[Kelantan]],[[Terengganu]],[[Kedah]],[[Negeri Sembilan]] dan bermacam-macam lagi.
===Pengaruh Suku Kaum===
Masakan tradisional Melayu di Selangor telah menerima pengaruh dari, [[Bugis]], [[Jawa]] dan [[Minangkabau]]. Namun sedemikian, makanan-makanan ini tidak seberapa pengaruh di sini. ia hanya berpengaruh di [[Kuala Selangor]] dan [[Sabak Bernam]].
 
[[Rojak Klang]], Lontong Klang dan [[Mee Bandung |Mee Bandung Selangor]] Klang dan [[Shah Alam|Shah Alam.]] Hidangan lain yang terkenal termasuklah Mee Jawa, [[Sate|Sate Kajang]], [[Nasi Ambeng]], Laksa Selangor, Soto (Soto Nasi Himpit dan Mee Soto), Sambal Tahun, Ikan Bakar [[Bakso]], Ketam Darul Ehsan, Ikan Masak Asam Pedas, Ayam Masak Kicap dan Sayur Masak Rebung. Mi segera Maggi juga adalah berasal dari Selangor.
 
== Media ==