Hussein Haniff: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kTiada ringkasan suntingan
kTiada ringkasan suntingan
Baris 46:
Hussein Haniff dikatakan dilahirkan di [[Pakistan]] tetapi dibesarkan di [[Singapura]]. Bapanya, Muhammad Haniff atau dikenali juga dengan jolokan Chitra, pernah bekerja sebagai pelukis dan pengarah seni di Studio MFP. <ref>[http://perangfilem1.blogspot.com/2015/09/hussein-haniff-pengarah-yang-dilupakan.html?m=1 Hussein Haniff pengarah yang dilupakan]</ref>
 
==Kerjaya==
Pembabitan beliau dalam bidang perfileman bermula dari belakang tabir, iaitu sebagai pelukis tirai dan peralatan atau hiasan di beberapa pentas bangsawan, dan seterusnya sehingga kepada mengarah filem bagi syarikat [[Cathay-Keris Film Productions]]. Pada awalnya, beliau terbabit dalam penyuntingan filem. Selepas itu, pada 1961, beliau mula mengarah filem dengan filem pertamanya, [[filem Hang Jebat]].
 
Baris 62 ⟶ 63:
Ada satu artikel dalam majalah "Berita Filem" mengatakan Husin Hanif bakal mengarahkan filem berwarna bertajuk "Tun Perak" karya Mudin Shepard. Tapi filem itu tidak dapat difilemkan berikutan Husin Hanif meninggal dunia.
 
===Filemografi===
===Filem arahan Hussein Haniff===
* [[Filem Hang Jebat|Hang Jebat]] (1961)
* [[Filem Dang Anum|Dang Anum]] (1962)
Baris 78 ⟶ 79:
* [[Filem Udang Sebalik Batu|Udang Sebalik Batu]] (1966).
 
==Meninggal dunia==
Hussein Haniff meninggal dunia pada usia 32 tahun akibat penyakit barah selang setahun, dengan pelakon berkarisma, [[Nordin Ahmad]].
 
== Rujukan ==
Baris 85 ⟶ 87:
== Pautan luar ==
* [http://www.imdb.com/name/nm0359882/?mode=desktop Hussein Hannif]
 
* [http://umpress.um.edu.my/index.php?productID=248 Pengarahan dan Sinematografi P. Ramlee dan Hussein Haniff]
 
[[Kategori:Pengarah filem Malaysia]]