Archive Arkib
  1. Arkib 2017-2018

Selamat datang ke Wikipedia, Rachun Dunia!

Terima kasih kerana menyertai Wikipedia Bahasa Melayu, kini terdapat seramai 332,355 pengguna berdaftar!
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Selamat datang ke Wikipedia dan terima kasih atas sumbangan anda! Saya Wagino Bot, salah seorang penyunting di sini dan saya berharap anda sudi untuk membantu laman ini.
Beberapa panduan yang mungkin berguna untuk anda:
    Pengenalan kepada Wikipedia
    Lima tonggak Wikipedia
    Tutorial suntingan
    Bagaimana menyunting halaman
    Manual gaya penulisan
    Asas-asas Kod Wiki
    Bagaimana mencipta artikel
    Laman bantuan
    Apa yang Wikipedia bukan
Sesetengah perkara yang digalakkan dan dilarang:
    Digalakkan berani dalam mengemaskini laman
    Digalakkan beranggapan niat baik
    Digalakkan mengamalkan prinsip kesopanan
    Digalakkan mengamalkan pandangan berkecuali
    Jangan melaku musnah
    Jangan sampai disekat
Jika anda memerlukan bantuan, anda boleh:
    Meja bantuan
atau:
    Bertanya soalan kepada penyelia
Terdapat beberapa cara untuk menyumbang kepada Wikipedia. Antaranya seperti:
      Menjadi seorang WikiPari dan WikiSihir
    Membantu menyumbang pada artikel
           
    Melaksanakan tugas-tugas penyelenggaraan
    Membantu mencipta templat baru
    Membantu dalam projek yang tersedia di WikiProjek

Sentiasa ingat untuk menandatangani pesanan anda pada laman perbincangan dengan meletakkan ~~~~ (empat kali tanda gelombang) atau klik butang   pada laman penyuntingan.

Semoga anda menikmati kunjungan di Wikipedia Bahasa Melayu. Selamat menyumbang!

Do not understand Malay? Visit our embassy now.

Jemputan menyertai perundingan tahap kedua Tatakelakuan Sejagat sunting

Salam,

Semoga Anda dalam keadaan baik dan sihat. Nama saya Ramzy Muliawan, mewakili tim Tatakelakuan Sejagat (UCoC) Yayasan Wikimedia bagi komuniti bahasa-bahasa Indonesia dan Melayu. Saya ingin mengabarkan bahwa proses perundingan tahap kedua UCoC akan dimulai pada hari Isnin, 18 Januari 2021.

Perundingan tahap kedua UCoC akan bertumpu pada perumusan mekanisme penerapan dan penguatkuasaaan yang efektif dan berlaku bagi seluruh projek Wikimedia. Sebagai penyelia di Wikipedia bahasa Melayu, saya ingin menjemput Anda untuk menyumbang saran, komen, dan maklum balas. Tahap kedua ini bersifat mustahak, mengingat UCoC merupakan salah satu mandat yang paling utama dari proses Strategi Gerakan Wikimedia dan akan menjadi standar minima bagi dasar tingkah laku di projek-projek Wikimedia.

Sebelum memulai, Anda dapat meninjau terlebih dahulu beberapa hal terkait UCoC. Halaman berikut tersedia dalam bahasa Melayu:

Selepas itu, Anda dapat memberi komen pada laman permohonan pendapat sampai akhir bulan Februari 2021. Bagi kumpulan komuniti gerakan Wikimedia, kami juga merencanakan proses perundingan terpisah yang akan dimaklumkan dalam masa yang terdekat.

Bila Anda memiliki pertanyaan lain atau ingin menyampaikan maklum balas yang dirasa lebih sesuai disampaikan pada saluran peribadi, sila balas emel ini atau hubungi saya melalui Telegram.

Terima kasih dan salam hangat,

Ramzy Muliawan
Fasilitator Perundingan Tatakelakuan Sejagat, Yayasan Wikimedia

-- RamzyM (WMF) (bincang) 09:34, 15 Januari 2021 (UTC)Balas

Tinjauan Tatakelakuan Sejagat sunting

Salam,

Saya menjemput Anda untuk meluangkan masa 5-10 minit bagi mengisi tinjauan mengenai penguatkuasaan Tatakelakuan Sejagat (UCoC) pada projek dan komuniti Wikimedia yang berbahasa Melayu. Masa tinjauan akan berakhir pada 28 Februari 2021.

Selain itu, Anda juga dialu-alukan untuk memberikan komen, gagasan, atau pandangan peribadi dalam permohonan pendapat komuniti terkait UCoC di sini.

Terima kasih! RamzyM (WMF) (bincang) 08:32, 17 Februari 2021 (UTC)Balas

request pemadaman sunting

Selamat pagi! Melalui pesan ini, saya hendak meminta penyelia untuk memadamkan rencana Fairy Mahdzan. Saya menduga ada vanity (bahasa lama. polisi yg baru disebut konflik interest) yang dibiarkan lama di sana dan azas notability tidak diindahkan dalam membuat rencana mengenai seseorang Azmi1995 (bincang) 01:32, 28 Februari 2021 (UTC)Balas

Jemputan WikiSihat sunting

Jemputan WikiSihat
 

Hai Rachun Dunia! Kumpulan Komuniti Pengguna Wikimedia Malaysia mengalu-alukan penyertaan anda dalam pertandingan ini. Anda dijemput untuk mengikuti WikiSihat dengan kerjasama WHO Representative Office for Malaysia, Brunei Darussalam, and Singapore.

Cipta rencana berkaitan kesihatan dan menangi sijil dari WHO Representative Office for Malaysia, Brunei Darussalam, and Singapore!

Ahli Wikipedia yang mencipta rencana yang terbanyak akan mendapat sijil bertandatangan khas!

Daftar sekarang! Hantar rencana Maklumat lanjut

Selamat berjaya! Ikhlas daripada saya, SNN95    

Translation request sunting

Hello.

Can you translate and upload the article en:Sport in Azerbaijan/id:Olahraga di Azerbaijan in Malay Wikipedia?

Yours sincerely, Multituberculata (bincang) 11:02, 2 Januari 2022 (UTC)Balas

How we will see unregistered users sunting

Hi!

You get this message because you are an admin on a Wikimedia wiki.

When someone edits a Wikimedia wiki without being logged in today, we show their IP address. As you may already know, we will not be able to do this in the future. This is a decision by the Wikimedia Foundation Legal department, because norms and regulations for privacy online have changed.

Instead of the IP we will show a masked identity. You as an admin will still be able to access the IP. There will also be a new user right for those who need to see the full IPs of unregistered users to fight vandalism, harassment and spam without being admins. Patrollers will also see part of the IP even without this user right. We are also working on better tools to help.

If you have not seen it before, you can read more on Meta. If you want to make sure you don’t miss technical changes on the Wikimedia wikis, you can subscribe to the weekly technical newsletter.

We have two suggested ways this identity could work. We would appreciate your feedback on which way you think would work best for you and your wiki, now and in the future. You can let us know on the talk page. You can write in your language. The suggestions were posted in October and we will decide after 17 January.

Thank you. /Johan (WMF)

18:18, 4 Januari 2022 (UTC)

Undian pengesahan Panduan Penguatkuasaan UCoC dibuka 7-21 Mac 2022 sunting

Anda dapat mendapati mesej ini dalam bahasa lain di Meta-Wiki.

Salam,

Undian untuk mengesahakn Panduan Penguatkuasaan Tatakelakuan Sejagat (UCoC) telah dibuka! Undian ini akan berlangsung di SecurePoll mula 7 Mac sehingga 21 Mac 2022. Sila baca laman maklumat untuk pengundi dan syarat untuk mengundi.

Tatakelakukan Sejagat (UCoC) ialah dasar dasar kelakuan yang dapat diterima untuk gerakan Wikimedia. Panduan penguatkuasaan yang telah disemak semula diterbitkan pada tanggal 24 Januari 2022 sebagai cara yang diusulkan untuk menguatkuasakan dasar UCoC dalam gerakan Wikimedia. Anda dapat membaca lebih lanjut tentang projek UCoC di sini.

Anda juga dapat memberikan komen pada halaman perbicaraan di Meta-wiki dalam bahasa apapun. Hubungi pasukan kami melalui e-mel: ucocproject wikimedia.org

Sekian dimaklumkan,

Pasukan Strategi dan Tadbir Urus Gerakan

Yayasan Wikimedia

RamzyM (WMF) 05:49, 18 Mac 2022 (UTC)Balas

Tolong sekat IP ini sunting

Tolong sekat 202.168.65.217 selama tak terbatas kerana buat vandalisme jangka panjang. 2001:E68:5425:C353:CD92:15AA:E355:173B 03:31, 1 April 2023 (UTC)Balas

Sekatan 1 bulan diberikan. Terima kasih. Rachun Dunia (bincang) 03:38, 1 April 2023 (UTC)Balas

Padam sunting

@Rachun Dunia Tolong Padam Lateng, Lateng, Banyuwangi karena Kesalahan dalam penulisan artikel, yang benar Lateng, Banyuwangi, Banyuwangi, karena tadi saya menulisnya dg tergesa-gesa Habar Tapin (bincang) 02:47, 8 Februari 2024 (UTC)Balas