Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ahmadshah24 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 16:
| website =
}}
 
 
 
'''Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan''' adalah pemerintah bagi Negeri Sembilan mengikut sistem raja berperlembagaan moden negeri berkenaan sejak tahun 1898. Sebelum itu, [[Yang di-Pertuan Besar]] Negeri Sembilan dikenali sebagai Yang Di-Pertuan Besar Seri Menanti dan menjadi raja memerintah di tanah jajahan adat meliputi Seri Menanti, Inas, Terachi, Ulu Muar, Gunung Pasir dan Jempol di Negeri Sembilan.
 
== Sejarah ==
Permulaan pelantikan Yang di-Pertuan Besar ini berlaku pada [[abad ke-17]] Masihi. Sebelum itu, Negeri Sembilan adalah di bawah takluk Kesultanan Melayu [[Johor]]. Pada separuh pertama abad ke-17 itu, Kerajaan Kesultanan Melayu [[Johor]] sentiasa diancam oleh orang Acheh di bawah pemerintahan [[Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam]] (1607-1636). Ini menjadikan Kerajaan Kesultanan Melayu Johor tidak berupaya untuk melindungi Negeri Sembilan.
 
Baris 31 ⟶ 30:
Yang di-Pertuan Besar terakhir dari Pagar Ruyung telah dipecat dan bermula dari tarikh itu, anak raja tempatan berketurunan Yang di-Pertuan Pertama telah dilantik dan ditabalkan. Apabila institusi ini ditubuhkan, gelaran raja Negeri Sembilan adalah Yang di-Pertuan Besar Seri Menanti. Baginda hanya berkuasa di Seri Menanti dan luak-luak sekitarnya yang dikenali sebagai Luak Tanah Mengandung. Pada akhir abad ke-19 Masihi, iaitu sebelum penubuhan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu, gelaran baginda telah ditukar menjadi Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan atas persetujuan Undang Yang Empat<ref name=":0">Rosiswandy bin Mohd Salleh (t.t), ''Sejarah Pengamalan Adat Perpatih di Negeri Sembilan.'' Jelebuː Muizum Adat Negeri Sembilan.</ref>.
 
==Yang Didi-Pertuan Agong Malaysia==
Sehingga tahun 2018, seramai dua orang Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan telah dilantik menjadi [[Yang di-Pertuan Agong|Yang di-Pertuan Agong Malaysia]], iaitu:
Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan yang pertama menjadi [[Yang Di-Pertuan Agong]] ialah [[Tuanku Abdul Rahman ibni Almarhum Tuanku Muhammad]] iaitu Yang Di-Pertuan Agong Pertama Persekutuan Tanah Melayu. Baginda berkhidmat bermula daripada 31 Ogos 1957 sehingga kemangkatan baginda pada 1 April 1960. Baginda mangkat ketika masih menjawat jawatan ketua negara dan tempatnya digantikan oleh Sultan seterusnya mengikut sistem penggiliran, iaitu [[Sultan Selangor]], [[Sultan Hisamuddin Alam Shah Al-Haj ibni Almarhum Sultan Alaeddin Sulaiman Shah|Tuanku Hisamuddin Alam Shah Al-Haj ibni Almarhum Sultan Alaeddin Sulaiman Shah]].
 
Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan yang pertama menjadi [[Yang Di-Pertuan Agong]] ialah# [[Tuanku Abdul Rahman ibni Almarhum Tuanku Muhammad]] iaitu Yang Didi-Pertuan Agong Pertama Persekutuan Tanah Melayu. Baginda berkhidmat bermula daripada 31 Ogos 1957 sehingga kemangkatan baginda pada 1 April 1960. Baginda mangkat ketika masih menjawat jawatan ketua negara dan tempatnya digantikan oleh Sultan seterusnya mengikut sistem penggiliran, iaitu [[Sultan Selangor]], [[Sultan Hisamuddin Alam Shah Al-Haj ibni Almarhum Sultan Alaeddin Sulaiman Shah|Tuanku Hisamuddin Alam Shah Al-Haj ibni Almarhum Sultan Alaeddin Sulaiman Shah]].
Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan yang kedua menjadi [[Yang Di-Pertuan Agong]] ialah# [[Tuanku Ja’afar ibni Almarhum Tuanku Abdul Rahman|Tuanku Jaafar ibni Almarhum Tuanku Abdul Rahman]] iaitu Yang Di-Pertuan Agong Kesepuluh. Baginda telah dilantik pada 26 April 1994 dan menamatkan tempoh penuh jawatannya selama 5 tahun pada 25 April 1999.
 
==Senarai Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan==