Universiti Teknologi MARA: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 50:
=== Pusat Latihan ===
 
Pada November 1956, Pusat LatihanLatehan RIDA memulakan operasi di [[Petaling Jaya]], [[Selangor]] (kini dikenali sebagai kampus satelit Jalan Othman) di bawah direktor pertamanya, Syed Alwi Syed Sheikh Alhadi. Ia dibuka secara rasmi oleh Dr Ismail Abdul Rahman, Menteri Perdagangan dan Industri pada 14 Februari 1957. Pusat latihan ini mengadakan kursus pra-universiti, latihan kemahiran perniagaan dan beberapa kursus profesional luaran yang ditawarkan oleh badan-badan antarabangsa yang ditubuhkan, seperti ''London Chamber of Commerce'', ''Australian Chartered Secretaryship'', ''Australian Society of Accountants'' dan ''Institut Pengurusan British''. Selepas pembentukan [[Persekutuan Malaysia]] pada tahun 1963, pusat latihan itu mula menerima pelajar Bumiputera dari [[Sabah]] dan [[Sarawak]], dan lebih program akademik yang ditawarkan. Pada tahun 1964, Pusat LatihanLatehan RIDA mengadakan konvokesyen pertama dan 50 graduan dianugerahkan sijil oleh Tun Abdul Razak, Timbalan Perdana Menteri Malaysia.
 
[[Fail:Dewan Latehan Rida 1956.jpg|thumb|Dewan Latehan Rida 1956|Pengambilan pertama pelajar ''Dewan Latehan RIDA'' di kampus Jalan Othman pada 1956.]]
 
Pusat latihan ''Dewan LatihanLatehan RIDA'' kemudiannya dikenali sebagai Maktab MARA pada tahun 1965. Perubahan nama itu bermakna bahawa kolej itu tidak lagi beroperasi di bawah RIDA dan sebaliknya menjadi unit terpenting di bawah Bahagian Latihan MARA. MARA, yang bermaksud Majlis Amanah Rakyat, di bawah pimpinan Tan Sri Arshad Ayub, mengambil alih dan memperkuatkuasakan peranan dan tanggungjawab RIDA. Pada tahun [[1966]], apabila Institut Pengurusan British berhenti menjalankan pemeriksaan luaran, Kolej MARA mula menjalankan Diploma Pengajian Perniagaannya sendiri. Pengiktirafan antarabangsa untuk kursus ini datang dari Ealing Technical College di London, yang juga menjadi pemeriksa luarnya.
 
=== Pengembangan dan Pertumbuhan ===