Abdul Hamid Mohamad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
Che090572 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 5:
Beliau mendapat ijazah perundangan dari [[Universiti Singapura]] pada [[1969]] dan menyertai perkhidmatan kehakiman dan perundangan sebagai majistret di [[Kangar]], [[Perlis]] dan [[Tapah]], [[Perak]].Beliau pernah menyandang pelbagai jawatan seperti Penolong Pengarah Biro Bantuan Guaman, Timbalan pendaftar Mahkamah Tinggi dan Ketua Pendakwaan Jabatan Peguam Negara.
 
Abdul Hamid dilantik sebagai [[Pesuruhjaya Kehakiman]] pada [[1 Mei]] [[1990]] dan dilantik sebagai [[Hakim Mahkamah Tinggi]] dua tahun kemudian. Beliau menjadi [[Hakim Mahkamah Rayuan]] pada [[1 September]] [[2000]] dan dilantik sebagai [[Hakim Mahkamah Persekutuan]] pada [[1 Ogos]] [[2003]].Abdul Hamid dilantik menjadi Presiden Mahkamah Rayuan pada [[5 September]] [[2007]], menggantikan Tan Sri [[Abdul Malek Ahmad]] yang meninggal dunia pada [[1 Jun]] [[2007]].Beliau yang gemar memancing pernah memegang jawatan Presiden Persatuan Memancing Malaysia. Beliau berkahwin dengan Datin Hamidah Choong Abdullah dan mempunyai empat anak.
 
Berusia 65 tahun pada waktu perlantikan, Abdul Hamid mempunyai masa yang singkat untuk berkhidmat sebagai Ketua Hakim Negara kerana mengikut perlembagaan, umur persaraan hakim ialah 66 tahun tetapi perkhidmatannya boleh disambung selama enam bulan lagi atas budi bicara [[Yang di-Pertuan Agong]].