Pembakaran: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail:Forestfire2.jpg|thumb|right|300px244x244px|Pembakaran hutan.]]
{{terjemah}}'''Pembakaran''' adalah satu is a proses kimia, satu [[tindakbalastindak balas eksotermik]] di antara satu bahan ([[bahan api]]) dan satu gas ([[pengoksidanpengoksidaan]]), biasanya [[oksigen]], O<sub>2</sub>, untuk membebaskan [[haba]]. Dalam satu tindakbalas pembakaran yang sempurna, satu sebatian akan bertindakbalas dengan satu unsur yang beroksigen, dan hasilnya adalah sebatian dari setiap unsur bergabung di dalam bahanapibahan api dengan unsur yang beroksigen. SbagaiSebagai contoh:
[[Fail:Forestfire2.jpg|thumb|right|300px|Pembakaran hutan.]]
 
[[Fail:Gas burner on stove.JPG|thumb|right|225px|Pembakaran gas di dapur.]]
[[metana|CH<sub>4</sub>]] + 2 [[oksigen|O<sub>2</sub>]] → [[karbon dioksida|CO<sub>2</sub>]] + 2 [[air|H<sub>2</sub>O]] + [[haba]]
 
[[metil sulfida|CH<sub>2</sub>S]] + 6 [[fluorin|F<sub>2</sub>]] → [[karbon tetrafluorida|CF<sub>4</sub>]] + 2 [[hidrogen fluorida|HF]] + [[sulfur heksafluorida|SF<sub>6</sub>]] + haba<br /><br />
 
== Jenis Pembakaranpembakaran ==
Terdapat beberapa jenis pembakaran: -
 
=== Pembakaran Marak/Cepatmarak ===
Pembakaran Marak/Cepatmarak adalahatau cepat merupakan satu bentuk pembakaran yang mana banyak tenaga haba dan cahaya dibebaskan. Pembakaran sebegini biasanya wujud sebagai [[api]].
Biasanya pembakaran ini digunakan dalam bentuk mekanisme, seperti [[enjin pembakaran dalaman]], dan dalam [[senjata termobarik]].
=== Pembakaran Perlahanperlahan ===
{{terjemah}}
 
=== Pembakaran Perlahan ===
Pembakaran perlahan adalah satu bentuk pembakaran yang berlaku pada suhu rendah. [[Respirasi sel|Respirasi]] adalah satu contoh pembakaran perlahan.
 
=== Pembakaran Sempurnasempurna ===
Dalam pembakaran lengkap, zat tindakbalas akan terbakar di dalam oksigen, menghasilkan beberapa jenis produk. Apabila [[hidrokarbon]] terbakar di dalam oksigen, kesan tindakbalas akan hanya menghasilkan karbon dioksida dan air. Apabila elemen seperti karbon, nitrogen, sulfur dan besi terbakar, elemen tersebut akan menghasilkan oksida yang paling umum. Karbon akan menghasilkan karbon dioksida. Nitrogen akan menghasilkan [[nitrogen dioksida]]. Sulfur akan menghasilkan [[sulfur dioksida]]. Besi akan menghasilkan [[besi(III) dioksida]]. Pembakaran lengkap pada amnya adalah mustahil untuk dicapai kecuali tindakbalas yang berlaku dikawal secara berhati-hati (e.g. di dalam persekitaran makmal).
 
=== Pembakaran Turbulasiturbulasi ===
 
Turbulent combustion is a combustion characterized by turbulent flows. It is the most used for industrial application (e.g. gas turbines, diesel engines, etc.) because the turbulence helps the mixing process between the fuel and oxidizer.
 
=== Pembakaran Tidaktidak Sempurnasempurna ===
In incomplete combustion there is an inadequate supply of oxygen for the combustion to occur completely. The reactant will burn in oxygen, but will produce numerous products. When a hydrocarbon burns in oxygen, the reaction will yield carbon dioxide, water, carbon monoxide, and various other compounds such as nitrogen oxides. Incomplete combustion is much more common and will produce large amounts of byproducts, and in the case of burning fuel in automobiles, these byproducts can be quite lethal and damaging to the environment.
 
=== Pembakaran Pendampendam ===
[[Smoulder|Smouldering combustion]] is a flameless form of combustion, deriving its heat from heterogeneous reactions occurring on the surface of a solid fuel when heated in an oxidizing environment. The fundamental difference between smouldering and flaming combustion is that in smouldering, the oxidation of the reactant species occurs on the surface of the solid rather than in the gas phase. The characteristic temperature and heat released during smouldering are low compared to those in the flaming combustion of a solid. Typical values in smouldering are around 600&nbsp;°C for the peak temperature and 5 kJ/g-O2 for the heat released; typical values during flaming are around 1500&nbsp;°C and 13 kJ/g-O2 respectively. These characteristics make smolder to propagate at low velocities, typically around 0.1 mm/s, which is about two orders of magnitude lower than the velocity of flame spread over a solid. In spite of its weak-combustion characteristics, smouldering is a significant fire hazard.
 
== Persamaan Kimiakimia ==
Secara umumnya, [[persamaan kimia]] untuk pembakaran sempurna [[hidrokarbon]] (contohnya[[oktana]]) dalam [[oksigen]] adalah seperti berikut:
:C<sub>''x''</sub>H<sub>''y''</sub> + (''x'' + ''y''/4)O<sub>2</sub> → ''x''CO<sub>2</sub> + (''y''/2)H<sub>2</sub>O
Baris 42 ⟶ 39:
Pembakaran bahan api cecair dalam atmosfera pengoksidaan sebenarnya berlaku di dalam fasa gas, iaitu wap yang terbakar bukannya cecair. Oleh itu, cecair biasanya akan menyala hanya di atas satu suhu tertentu yang dikenali sebagai [[takat kilat]]. Sekiranya suhu cecair berada di bawah suhu ini, ia tidak akan menyejat dengan cukup pantas untuk membentuk wap yang akan akan menyokong proses pembakaran.
 
== Pembakaran Bahanapibahan Pepejalapi pepejal ==
Aktiviti pembakaran terdiri daripada tiga fasa. Fasa-fasa ini secara relatifnya tampak berbeza, tetapi juga agak berselisih antara satu sama lain.
The act of combustion consists of three relatively distinct but overlapping phases:
*'''Fasa prapemanasan''', apabila [[bahan api]] yang tidak terbakar dipanaskan ke takat kilat dan kemudiannya ke takat api. Gas-gas mudah terbakar muda terhasil dalam proses yang serupa dengan [[penyulingan kering]].
* '''Preheating phase''', when the unburned [[fuel]] is heated up to its flash point and then [[fire point]]. Flammable gases start being evolved in a process similar to [[dry distillation]].
*'''Fasa penyulingan''' atau '''fasa gas''', apabila campuran gas mudah terbakar dan [[oksigen]] terbakar. Tenaga terhasil dalam bentuk haba dan cahaya dengan [[api]] yang selalunya boleh dilihat.
* '''Distillation phase''' or '''gaseous phase''', when the mix of evolved flammable gases with [[oxygen]] is ignited. Energy is produced in the form of heat and light, [[flame]] is often visible.
*'''Fasa arang''' atau '''fasa pepejal''', apabila output gas mudah terbakar adalah terlalu rendah untuk meneruskan kelangsungan api dan bahan api yang menjadi arang tidak lagi terbakar dengan marak, tetapi hanya berbara.
* '''Charcoal phase''' or '''solid phase''', when the output of flammable gases from the material is too low for persistent presence of flame and the [[charring|charred]] fuel does not burn rapidly anymore but just glows and later only [[smouldering|smoulders]].
 
== Pengiraan ==
 
=== Suhu Pembakaranpembakaran ===
Dengan mengganggap keadaan pembakaran adalah sempurna, di mana keadaan adiabatik (tiada kehilangan haba) berlaku dan pembakaran lengkap, suhu pembakaran adiabatik dapat ditentukan. Formula yang memberikan suhu ini adalah berdasarkan [[hukum termodinamik pertama]] dan mengambil kira bahawa [[haba pembakaran]] yang dikira daripada [[nilai pemanasan]] bahan api digunakan sepenuhnya untuk memanaskan bahan api dan gas seperti oksigen dan air.
 
Dalam hal pembakaran bahan api fosil di udara, suhu pembakaran bergantung kepada
== Suhu Pembakaran ==
Assuming perfect combustion conditions, such as an [[adiabatic]] (no heat loss) and complete combustion, the adiabatic combustion temperature can be determined. The formula that yields this temperature is based on the [[first law of thermodynamics]] and takes note of the fact that the [[heat of combustion]] (calculated from the fuel's [[heating value]]) is used entirely for warming up fuel and gas (e.g. oxygen or air).
 
* nilai pemanasan;
In the case of fossil fuels burnt in air, the combustion temperature depends on
* the [[stoichiometricnisbah airudara ratiostoikiometri]], <math>{\lambda}</math>;
* the heating value
* muatan haba bahan api dan air; dan
* the [[stoichiometric air ratio]] <math>{\lambda}</math>
* suhu inlet udara dan bahan api.
* the heat capacity of fuel and air
* air and fuel inlet temperatures
 
Suhu pembakaran adiabatik meningkat apabila nilai pemanasan meningkat dan nisbah-nisbah stoikiometri menghampiri satu.
The adiabatic combustion temperature increases for higher heating values and inlet temperatures and stoiciometric ratios towards one.
 
TypicallyBiasanya, thesuhu adiabaticpembakaran combustionadiabatik temperaturesbagi forarang coalsadalah are aroundsekitar 1500&nbsp; °C (forbagi suhu inlet temperatureskepada ofsuhu roombilik temperatures anddan <math>{\lambda = 1.0}</math>), aroundsekitar 2000&nbsp; °C forbagi oilminyak anddan 2200&nbsp; °C for naturalbagi gas asli.
 
=== Analisis Pembakaranpembakaran ===
Analisis pembakaran ialah suatu proses untuk menentukan komposisi sebatian organik.
Combustion analysis is a process used to determine the composition of organic compounds.
 
== Pautan Luar ==