Shaw Brothers: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Faiz Rangga (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Baris 18:
'''Shaw Brothers Studio''' ({{zh-c|邵氏片場}}), dimiliki oleh Shaw Brothers (HK) Ltd. {{sehk|0080}}, adalah perintis dan syarikat wayang terbesar [[Hong Kong]]<ref>[http://www.shawstudios.hk/who_we_are.htm Shaw Brothers - History]</ref>.
 
Dari pusat pengedaran mereka di [[Singapura]] di mana mereka menubuhkan syarikat induk [[Pertubuhan Shaw]] pada 19241925, dan sebagai pembangunan strategik perniagaan pengedaran wayang mereka di [[Asia Tenggara]], Sir [[Run Run Shaw]] (邵逸夫) dan abang lelaki ketiganya [[Runme Shaw]] (邵仁枚) menubuhkan South Sea Film (南洋影片) pada 1930. Ia kemudian dinamakan semula sebagai Shaw Brothers Studio. Studio ini mengeluarkan wayang pertama Hong Kong dengan bunyi 《白金龍》(yang diterjemahkan sebagai "naga platinum", atau salah satu istilah slanga untuk sebatang [[pistol]]) pada 1934.
 
Syarikat ini juga kerap dibandingkan dengan [[Warner Bros.]] hingga mendapat jolokan "Warner Bros. Asia". Malah logo mereka juga dipatenkan dari logo Warner Bros..<ref>http://www.americancinemathequecalendar.com/content/the-world-of-the-shaw-brothers</ref>