Tomy: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Teg: Suntingan sumber 2017
Epilepson (bincang | sumb.)
→‎Rujukan: memurnikan rujukan
Baris 4:
}}|products=[[#List of notable products|Details]]|revenue={{decrease}}¥154,804 juta (FY 2013–2014)<ref name="Financial result FY2013-2014">{{cite web|url=http://www.takaratomy.co.jp/ir/financial/pdf/annual/14_annual_10.pdf|title=Consolidated financial statement for end of the fiscal year ending March 31, 2014|format=PDF|date=December 12, 2014|publisher=Tomy Co., Ltd.}}</ref>|subsid=T-ARTS Company, Ltd.<br />Penny Company, Ltd.<br />Tomy Tec Co., Ltd.<br />Tinkerbell Inc.<br />Wako Company, Ltd.<br />Tomy Marketing Company, Ltd.<br />Kiddy Land Co., Ltd.<br />T-ENTAMEDIA Company, Ltd.<br />Tomy Ibis., Ltd.|traded_as={{tyo|7867}}|trading_name=Takara Tomy (kebanyakan di Jepun dan Asia)<br />Tomy (kebanyakan di negara-negara barat)|type=[[Kabushiki gaisha]] [[Syarikat awam|awam]]}}
 
'''Syarikat Tomy Berhad''' (株式会社タカラトミー ''Kabushikigaisha takaratomī'', '''Takara Tomy'''; [[nama dagang]] '''Tomy''' di luar kebanyakan negara Asia) ialah sebuah syarikat hiburan Jepun yang membuat mainan dan barangan kanak-kanak. Syarikat ini dicipta daripada satu gabungan dua buah syarikat pada 1 Mac 2006; '''Tomy''' (diasas pada tahun 1924 sebagai Tomiyama, menukar nama kepada Tomy pada tahun 1963)<ref name=":0">[https://web.archive.org/web/20101225130927/http://takaratomy.co.jp/company/english/pdf/brochure.pdf Brosur gabungan]</ref> dan saingan lama [[Takara]] (diasas pada tahun 1955).<ref name=":0" /> Ibu pejabat syarikat terletak di [[Katsushika, Tokyo]].
 
== Sejarah dan nama korporat ==
Syarikat tersebut membuat cadangan pragmatik berkenaan nama mana untuk digunakan selepas gabungan itu, dengan cadangan untuk menggunakan "Tomy" di subsidiari antarabangsa dan "Takara-Tomy" di Jepun. Mereka membuat cadangan tersebut kerana Tomy telah membina pengenalan jenama yang besar di peringkat antarabangsa, dengan kebanyakan produk [[Takara]] yang terkenal di seluruh dunia ([[Microman]], [[Transformers]], [[Battel Beasts]], [[Beyblade]], [[B-Daman]] dsb.) telah dijual dan dijenamakan oleh syarikat mainan lain seperti [[Hasbro]]. Mereka juga mengira kos kewangan untuk menukar nama terlalu mahal.<ref>[https://www.takaratomy.co.jp/english/company/company/history.html Sejarah Korporat | Maklumat Korporat | Syarikat TOMY Berhad] www.takaratomy.com.jp</ref>
 
Antara polisi editorial kebanyakan penerbitan perniagaan Barat adalah untuk mengabai pengisytiharan gabungan dan mengisytiharkan bahawa satu syarikat dibeli oleh yang lain. Oleh sebab itu, dalam kebanyakan media Barat, gabungan Takara-Tomy dicirikan sebagai "pengambilalihan" Takara oleh Tomy. Andaian tersebut adalah mungkin dibuat kerana bertahun-tahunan kerugian telah meletakkan Takara dalam tahap kewangan yang lemah ketika gabungan itu berlaku, tetapi Takara membuat jumlah jualan yang lebih tinggi berbanding dengan Tomy. Tetapi, pengurusan Takara dan Tomy telah membincangkan gabungan banyak kali, termasuk pada saat Takara muncul lebih kuat. Di bawah undang-undang korporat Jepun, pergerakan tersebut ialah sebuah gabungan kedua-dua syarikat atas satu asas yang sama.
Baris 13:
Terdapat banyak ramalan media pascagabungan tentang kawalan jenama daripada gabungan Takara-Tomy. Kebanyakannya timbul daripada penggunaan baru hak cipta "TOMY" atas semua pembungkusan, termasuk bekas jenama Takara yang dihantar oleh Hasbro. Tetapi, itu hanya hasil satu cadangan praktikal untuk menggunakan hanya nama Tomy di subsidiari antarabangsa. Di Jepun, ''Takara-Tomy'' terus menggunakan kedua-dua Takara dan Tomy sebagai nama jenama berbeza atas mainan yang berasal dari setiap syarikat masing-masing, dan kebanyakan mainan atau produk tersendiri sekarang menggunakan jenama Takara-Tomy yang baru.
 
[[Takara]] membeli kepentingan majoriti dalam [[Tatsunoko Production]] pada bulan Jun 2005. Studio tersebut kemudian menjadi subsidiari penuh Takara-Tomy, mengekori gabungan pada bulan Mac 2006. (Tatsunoko sekarang{{bila}} kebanyakannya dimiliki oleh [[Nippon TV]]). Tomy UK diasaskan pada tahun 1982 untuk jualan dan pengeluaran produk Tomy di [[Eropah]], dan telah membawa mainan seperti [[Zoids]], dan permainan seperti [[Lanun Timbul]], ke sebelah Barat dengan kejayaan besar. Slogan Tomy UK telah secara tradisional menjadi "Percaya Tomy". Pada tahun 2006, Tomy UK melancarkan sebuah laman sesawang di mana pengguna boleh membeli secara dalam talian daripada katalog Tomy.<ref>[http://www.tomy.co.uk/ Tomy UK] tomy.co.uk</ref> Pada awal tahun 2011, Takara-Tomy memperolehi [[Korporasi RC2]] dan subjenama RC2, Learning Curve, yang mengandungi ''The First Year,'' [[Lamaze]] dan [[Kompas]].
 
== Produk ==
Baris 39:
* [[Gashapon]] – mesin layan diri
* Guitar Rockstar
* i-SOBOT<ref>[http://www.isobotrobot.com/ I-SOBOT]</ref>
* [[Jenga]]
* Jenny
Baris 72:
* [[Zoids]]
* [[Zootopia]]
* Water Games<ref>[https://toytales.ca/water-games-tomy-1976/ Water Games dari TOMY]</ref>
 
== Rujukan ==