Zaid ibn Harithah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
Nama penuh beliau adalah '''Zaid ibn Harithah''' (sekitar. 588-630 M) merupakan seorang [[sahabat Nabi]] yang namanya disebut dalam al-Qur'an ([[Surah Al-Ahzab]]) . Mempunyai seorang anak yang terkenal iaitu [[Usamah ibn Zaid]] hasil perkongsian hidup beliau dengan [[Barakah]].
 
==Kehidupannya==
Pada peringkat remajanya, Zaid merupakan [[hamba]] kepada [[Rasulullah]] S.A.W. Kemudian, baginda membebaskan beliau dan hidup sebagai orang yang [[merdeka]].
 
Ketika dewasa, beliau berkahwin dengan seorang wanita yang bernama [[Zainab binti Jahsy]]. Setelah hidup beberapa tahun, beliau ber[[ceraiperceraian|bercerai]] dan kemudiannya baginda mengahwini Zainab untuk menghapuskan amalan tradisi [[Arab]] Jahiliyah.
 
==Jasa dan Perjuangannyaperjuangannya==
Beliau dilantik oleh Nabi sebagai ketua panglima perang untuk berjuang menentang tentera [[Empayar Rom|Rom]] [[Empayar Byzantine|Byzantine]] dalam peperangan yang dikenali sebagai [[Perang Mu'tah]]. Bersama-sama beliau adalah [[Ja'afar ibn Abi Thalib]] sebagai panglima perang kedua dan seorang sahabat dari golongan [[Ansar]] iaitu [[Abdullah ibn Rawahah]].
 
Dalam peperangan tersebut, Zaid terkorban [[syahid]] bersama dua orang sahabatnya.
 
[[Kategori:Sahabat Nabi]]
[[ar:زيد بن حارثة]]
[[id:Zaid bin Haritsah]]
[[en:Zayd ibn Harithah]]