Keabadian: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Piecemealcranky (bincang | sumb.)
 
Piecemealcranky (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 15:
* ''Keabadian relatif'' - Mana-mana individu yang mengembara ke bintang-bintang dan pulang kembali dalam suatu pecahan kelajuan pergerakan cahaya, ataupun hidup di dalam sebuah perigi yang kukuh graviti, mungkin sekali mewujudkan sebuah [[paradoks kembar]]. Seorang pemerhati di luar dapat melihat seseorang itu melalui proses penuaan dalam tahap yang lebih perlahan berbanding si pemerhati itu. [[Pengembaraan antara najam]] relatif menyumbang keabadian maya adalah digunakan sebagai alat plot di dalam siri novel [[Orson Scott Card]] yang membabitkan Andrew (Ender) Wiggin. Alatan berkaitan dengan graviti seperti [[statis membaris]] adalah digunakan di dalam alam [[Known Space]] ciptaan [[Larry Niven]]. Namun, keabadian jenis ini adalah ilusi semata-mata. Kesan-kesan penuaan yang "diperlahankan" juga merebak ke seluruh bahagian otak; justeru, meskipun menerusi pandangan seorang pemerhati di luar nyawa pengembara itu adalah panjang daripada biasa, pengembara itu sendiri tidak merasakan perbezaan dalam proses penuaan dirinya, lalu proses penuaan ini akan berlaku seperti biasa kepadanya, bergantung kepada kelajuan tempoh kehidupannya.
* ''Terpisah dalam masa'' - Idea ini, seperti yang didakwa dalam novel [[Slaughterhouse Five]] oleh [[Kurt Vonnegut]], mengatakan bahawa manusia boleh terpisah di dalam masa, dan menghabiskan masa (sekurang-kurangnya secara teori) dalam sebuah tempoh yang berkekalan selama-lamanya pada tahap-tahap berbeza di dalam kehidupan mereka. Meskipun seseorang yang melalui pengalaman ini tetap akan mati dan kewujudannya dihapuskan, kehidupan mereka tidak terhapus bersama-sama, kerana mereka akan bergerak selama-lamanya di dalam kehidupan mereka. Di dalam contoh daripada Slaughterhouse Five, watak utamanya iaitu Billy Pilgram, telah melalui pelbagai jenis kejadian di dalam kewujudannya, seperti peperangan, sebuah penculikan makhluk asing, dan akhirnya pembunuhannya. Sama ada kelayakkan idea ini sebagai konsep keabadian adalah bebas untuk dibahaskan.
 
== Spesies abadi ==
 
== Penyebab-penyebab kematian ==
 
== Keabadian fizikal ==
 
== Tradisi keagamaan ==
 
== Konsep-konsep ==
 
== Simbol-simbol ==
 
== Cereka ==
 
== Pautan luar ==
{{Wikiquote}}
* {{en icon}}[http://www.whyweage.com ''Why We Age'' - Sebuah sumber saintifik kepada proses penuaan]
* {{en icon}}[http://www.gotquestions.org/eternal-life.html Keabadian / Kehidupan abadi - Daripada Perspektif Kirtian]
* [http://www.personaltao.com/tao/immortality.pdf Keabadian: Daripada Perspektif Tao]
* [http://foundry.ai-depot.com/Foundry/1128.html Keabadian Tiruan]
* [http://www.jeremycrow.com/Immortal.html Who Wants to Live Forever?] - Keterangan tiga perkara asas kepada jenis-jenis keabadian
* [http://www.alienhub.com/website/forum4/33.html Perbincangan terhadap subjek keabadian]
* [http://www.kurzweilai.net/ KurzweilAI.net]
 
[[Category:Penuaan]]
[[Category:Kematian]]
 
[[ar:خلود]]
[[bg:Безсмъртие]]
[[ca:Inmortalitat]]
[[de:Unsterblichkeit]]
[[en:Immortality]]
[[es:Inmortalidad]]
[[fr:Immortalité]]
[[it:Immortalità]]
[[nl:Onsterfelijkheid]]
[[ja:不老不死]]
[[pl:Nieśmiertelność]]
[[pt:Imortalidade]]
[[ru:Бессмертие]]
[[sq:Pavdekësia]]
[[simple:immortality]]
[[sk:Nesmrteľnosť]]
[[fi:Kuolemattomuus]]
[[zh:长生不老]]