Dewan Rakyat United Kingdom: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
BukanTeamBiasa (bincang | sumb.)
BukanTeamBiasa (bincang | sumb.)
Baris 99:
Tuturan dialamatkan ke pegawai bersidang, menggunakan perkataan "Tuan Penutur," "Puan Penutur," "Tuan Timbalan Penutur," atau "Puan Timbalan Penutur." Hanya pegawai bersidang boleh dialamatkan secara terusan sewaktu debat; para Ahli lain harus dirujukkan pada orang ketiha. Secara adat, para Ahli tidak merujukkan sesama sendiri mengikut nama, tetapi mengikut para pengundi, menggunakan bentuk-bentuk seperi "Ahli Dihormat untuk [para pengundi]," atau, dalam kes Kaunselor Privi, "Ahli Dihormat Benar untuk [para pengundi]." Kebanyakannya, para ahli Dewan merujukkan sesama sendiri sebagai "shabat Dihormatku". Penutur menguatkuasakan peraturan Dewan, dan boleh mengingati dan menghukum para Ahli yang menyelewang dari mereka. Tidak mempedulikan arahan Penutur dianggap pelanggaran keras peraturan Dewan, dan boleh menyebabkan gantung pada pesalah dari Dewan. Pada kes keadaan kelam-kabut yang teruk, Penutur boleh menangguhkan Dewan tanpa mengambil sebarang undi.
 
Arahan Tersedia Dewan Rakyat tidak menubuhkan mana-mana had waktu rasmi untuk debat. Penutur boleh, meskipun, mengarahkan seorang Ahli yang berterusan pada melakukan tuturan yang sangat berulangan atau tidak berkaitan untuk berhenti menutur. Waktu yang diberikan untuk debat pada mosi utama adalah, meskipun, sering dihadkan oleh perjanjian tidak rasmi di antara para parti. Debat boleh juga dihadkan oleh kelulusan "Penguntukan Mosi Waktu", yang mana diketahui lebih umumnya untuk menggunakan [[Penutup]]. Penutur dibenarkan untuk menolak mosi jika dia mempercayai bahawa ia mencabuli hak-hak kumpulan minoriti. Kini, Bil-bil dijadualkan menurut suatu Mosi Jadual, yang keseluruhan Dewan setuju pada terlebih dahulunya, sebab tidak perlunya kegunaan pangkas bahas.
The Standing Orders of the House of Commons do not establish any formal time limits for debates. The Speaker may, however, order a Member who persists in making a tediously repetitive or irrelevant speech to stop speaking. The time set aside for debate on a particular motion is, however, often limited by informal agreements between the parties. Debate may also be restricted by the passage of "Allocation of Time Motions", which are more commonly known as "[[Guillotine Motion]]s". Alternatively, the House may put an immediate end to debate by passing a motion to invoke the [[Cloture|Closure]]. The Speaker is allowed to deny the motion if he or she believes that it infringes upon the rights of the minority. Today, Bills are scheduled according to a Timetable Motion, which the whole House agrees in advance, obviating use of the guillotine.
 
 
Apabila debat ditutup, atau apabila Penutupan digunakan, mosi pada soalan diletakkan pada sebarang undi. Dewan pada mulanya mengundi mengikut undi suara; Penutur atau Timbalan Penutur meletakkan soalan, dan para Ahli menjawab sama ada "Ya" (menggemarkan mosi) atau "Tidak" (menentang mosi). Pegawai bersidang kemudian mengumumkan keputusan undi suara, tetapi jika taksirannya dicabar oleh mana-mana Ahli atau undi suara tidak jelas, suatu undi dirakam diketahui sebagai suatu [[pembahagian (undi)|pembahagian]] mengikut. (Pegawai bersidang, jika dia mempercayai bahawa keputusan undi suara adalah jelas, boleh menolakkan cabaran itu.) Apabila suatu pembahagian bermuncul, para ahli memasuki salah satu lobi (lobi "Ya" atau lobi "Tidak") pada mana-mana belah Bilik, di mana nama-nama mereka dirakamkan oleh kerani. Pada setiap lobi ada dua pemberitahu (mereka sendiri adalah pada Ahli Dewan) yang mengira undian para ahli.