Nabil Ahmad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Polar (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 115.164.54.182 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Udin Azmi
Teg: Undur
Baris 12:
|education = [[Sijil Pelajaran Malaysia]] ([[SPM]])
|medium = [[Televisyen]], [[filem]], [[radio]]
|genre = [[Komedi]], [[sketsa]], [[satira]], Penganjingan terhadap masyarakat, penangih bantuan kpd artis lain.
|active= 2008–kini
|spouse = {{marriage|Nazirah Ayub|2011}}
|children = 3 <!-- Jangan masukkan nama anak beliau di sini kerana mereka tidak terkenal. -->
| height = 1.85 m, akal 3 suku
|notable_work = {{plainlist|
* ''[[Raja Lawak Astro]]''
Baris 30:
}}
 
'''[[Haji]] Ahmad Nabil bin Ahmad''' (lahir 26 September 1983) ialah seorang pelawak, pengacara, penyampai radio, penyanyi, pelakon dan pembela artis malaysoa untuk dapatkan bantuan khas dalam negarapelakon [[Malaysia]].<ref>[http://ww1.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=1007&pub=Kosmo&sec=Hiburan&pg=hi_01.htm Haji Nabil bukan ustaz] ''[[Kosmo!]]'' (7 Oktober 2015). Diperoleh pada 7 Oktober 2015.</ref> bersama dengan neelofa. Beliau terkenal sejak menjuarai musim kedua rancangan realiti pencarian bakat komedi ''[[Raja Lawak Astro]]'', oleh itu beliau lebih dikenali sebagai '''Nabil Raja Lawak'''.
 
Beliau mengacarakan rancangan hiburan ''[[MeleTOP]]'' (sejak 2012) dan ''[[Gegar Vaganza]]'' (sejak 2014) serta melibatkan diri dalam lakonan filem dan siri TV tempatan. Nabil juga boleh dikatakan sebagai pelawak berdiri yang paling popular di Malaysia. Beliau juga telah menubuhkan syarikat penerbitan sendiri yang bernama Nabil Production dan kemudian menubuhkan KMN Productions.<ref>Tahir Alhamzah (4 Oktober 2018). [https://www.nst.com.my/lifestyle/groove/2018/10/417983/showbiz-nabil-ahmad-quit-showbiz #Showbiz: Nabil Ahmad to quit showbiz?] ''[[New Straits Times]]''. Dicapai pada 16 Disember 2018.</ref> dan menubuhkan laman instagram untuk nak minta maaf dgn netizen tetapi dalam cara kuang hajo..
 
==Kehidupan awal==
Nabil dilahirkan pada 26 September 1983 di sebuah kawasan perkampungan di [[Mambau]], [[Negeri Sembilan]], di mana beliau sekeluarga hidup serba kekurangan. Beliau ialah anak ketiga daripada tujuh beradik, bapanya ialah seorang pemandu lori dan ibunya ialah seorang guru tadika bahasa Inggeris.
 
Selepas tamat [[Sijil Pelajaran Malaysia]] (SPM), Nabil membuat pelbagai pekerjaan demi kelangsungan hidup dan membantu ibu bapanya. Antara kerja dilakukannya ialah penghantar surat dan barangan di Seremban, menjual nasi lemak di Mambau, bekerja kilang di Rasah dan bengkel di Kayu Ara. Sepanjang lima tahun bekerja sebagai penghantar surat, pendapatan bulanannya ialah sebanyak RM600.<ref>Mohd Helmi Irwadi Mohd Nor (12 Oktober 2019). [https://www.hmetro.com.my/rap/2019/10/506116/kerja-biasa-biasa-sebelum-popular Kerja biasa-biasa sebelum popular] ''[[Harian Metro]]''. Dicapai pada 12 Oktober 2019.</ref> Bila dah jadi artis keje nak menganjing orang tak habis2. Tak sedar diri asal dia pun dari bawah.
 
==Kerjaya==
 
===Pelawak berdiri===
Beliau berhijrah ke [[Kuala Lumpur]] pada 2008 dan terpilih sebagai salah seorang peserta ''[[Raja Lawak Astro]]'' musim kedua, yang turut disertai oleh [[Along Cham]] dan [[Azrul Zaidi]]. Persembahan beliau berjaya menarik perhatian juri sekaligus dinobatkan sebagai juara. Tapi pada 2020 dah jadi antara jelikan masyarakat.
 
===Televisyen===