Pengisytiharan Republik Ireland: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
JMRAMOS0109 (bincang | sumb.)
JMRAMOS0109 (bincang | sumb.)
Baris 39:
Kami mengisytiharkan hak rakyat Ireland untuk pemilikan Ireland dan kepada kawalan tak terbatas Ireland, untuk menjadi berdaulat dan tidak dapat dipertahankan. Perampasan panjang hak itu oleh orang asing dan kerajaan tidak memadamkan hak, dan ia tidak dapat dipadamkan kecuali oleh pemusnahan rakyat Ireland. Dalam setiap generasi orang Ireland telah menegaskan hak mereka untuk kebebasan dan kedaulatan negara; enam kali sepanjang tiga ratus tahun yang lalu mereka telah menegaskannya dalam senjata. Berdiri di atas hak asas dan sekali lagi menegakkannya di muka dunia, kami dengan ini mengisytiharkan Republik Ireland sebagai Negara Bebas yang Berdaulat, dan kami menjanjikan kehidupan dan kehidupan rakan-rakan kami dalam senjata kepada punca kebebasannya, kebajikannya, dan kebesarannya di kalangan bangsa-bangsa.
 
Republik IrlandiaIreland berhak, dan dengan ini mendakwa, kesetiaan setiap orang lelaki Ireland dan orang wanita Ireland. Republik ini menjamin kebebasan beragama keagamaan dan kebebasan, hak yang sama dan peluang yang sama rata untuk semua warganya, dan menyatakan tekadnya untuk mengejar kebahagiaan dan kemakmuran seluruh bangsa dan semua bahagiannya, menghargai semua anak bangsa sama, dan tidak menyadari perbezaan yang difikirkan dengan baik oleh Kerajaan asing, yang telah membahagikan minoriti daripada majoriti pada masa lalu.
 
Sehingga senjata kami telah membawa masa yang sesuai untuk penubuhan Kerajaan Kebangsaan yang tetap, wakil seluruh rakyat Ireland dan dipilih oleh hakim semua lelaki dan wanitanya, Kerajaan Sementara ini, dengan ini diwujudkan, akan mentadbir urusan sivil dan tentera Republik dalam kepercayaan rakyat.