Sepahtu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Cik rara (bincang | sumb.)
→‎Pertandingan: Penambahan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Suntingan sumber 2017
Baris 1:
{{rujukan}}
{{Infobox musical artist
|Name = Sepahtu
|other_name=Sepah, Sepahtu Sinar
|known_for=Sepah(2009-2011)
|Image =
Baris 15 ⟶ 16:
}}
 
'''Sepahtu''' merupakan kumpulan pelawak yang dianggotai oleh [[Jep Sepahtu]] dan [[Shuib Sepahtu]] pada tahun 2011 setelah mengundurkan diri daripada [[Kumpulan Sepah]]. Jep dan Shuib menyertai [[Maharaja Lawak Mega 2013]] setelah Rahim R2 dibawa masuk ke dalam kumpulan ini untuk projek istimewa MLM2013 dan mereka telah dinobatkan sebagai juara. Pada tahun 2014, Sepahtu membawa Ilya Buang iaitu bekas anggota [[Kumpulan Senario]] masuk ke dalam kumpulan ini. Namun demikian Ilyatelah menarik diri pada minggu kelima atas masalah kesihatan. Sepahtu menjadi naib juara pada edisi kali ini.
 
Pada Tahun 2015 Sepahtu telah mengadakan jelajah Sepahtu pada pertengahan tahun. Pada tahun yang sama, Sepahtu telah menghasilkan sebuah sitkom bertajuk Sepahtu Reunion yang dibintangi oleh Jep, Shuib, Illya Senario, Rahim R2 dan Mamat Sepah. Pada November 30 2015, Jep, Shuib & Rahim R2 telah menjadi penyampai radio [[Sinar_(stesen_radio)|Sinar FM]] dalam slot Sepahtu Sinar. Kemudian Shuib mengundurkan diri dari Sinar FM untuk menumpukan perhatian dalam bidang perniagaan dan lakonan.
Jep dan Shuib menyertai [[Maharaja Lawak Mega 2013]] setelah Rahim R2 dibawa masuk ke dalam kumpulan ini untuk projek istimewa MLM2013 dan mereka telah dinobatkan sebagai juara.
 
Pada Januari 2018, Jep bersama Rahim R2 dan Angah Raja Lawak mengemudi slot Pagi Di Sinar untuk radio Sinar FM. Pada Februari 2019 pula, Shuib kembali menjadi penyampai Radio di Hot FM.
Pada tahun 2014 ,Sepahtu membawa Illya Buang iaitu bekas anggota [[Kumpulan Senario]] masuk ke dalam kumpulan ini.Namun demikian Illya telah menarik diri pada minggu kelima atas masalah kesihatan.Sepahtu menjadi naib juara pada edisi kali ini.
 
Pada Tahun 2015 Sepahtu telah mengadakan jelajah Sepahtu pada pertengahan tahun.
 
Pada tahun yang sama, Sepahtu telah menghasilkan sebuah sitkom bertajuk Sepahtu Reunion yang dibintangi oleh Jep,Shuib,Illya Senario,Rahim R2 dan Mamat Sepah .
Pada November 30 2015, Jep, Shuib & Rahim R2 telah menjadi penyampai radio [[Sinar_(stesen_radio)|Sinar FM]] dalam slot Sepahtu Sinar. Kemudian Shuib mengundurkan diri dari Sinar FM untuk menumpukan perhatian dalam bidang perniagaan dan lakonan.
 
Pada Januari 2018 Jep bersama Rahim R2 dan Angah Raja Lawak mengemudi slot Pagi Di Sinar untuk radio Sinar FM.
 
Pada Februari 2019 Shuib kembali menjadi penyampai Radio di Hot FM.
 
Kini, jenama Sepahtu begitu sinonim dengan industri seni negara terutamanya di arena lawak, sitkom dan komedi tanah air.
 
Sepahtu Reunion yang menampilkan empat orang anggotanya, Jep, Shuib, Rahim R2 dan Ilya Buang seakan mempunyai magis tersendiri apabila berjaya membuatkan penonton melekat di kaca TV pada setiap Jumaat dalam rancangan Sepahtu Reunion LIVE mereka. Mereka berempat menjadi contoh dan tauladan kepada pelawak pelapis yang baru menceburkan diri di mana mereka bersih dari segala kontroversi tidak sihat, mempunyai ikatan persahabatan yang baik dan role model sebagai celebpreneur.
 
Mereka berempat menjadi contoh dan tauladan kepada pelawak pelapis yang baru menceburkan diri di mana mereka bersih dari segala kontroversi tidak sihat, mempunyai ikatan persahabatan yang baik dan role model sebagai celebpreneur.
 
==Drama/TV==