Bekaba: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Bot: perubahan kosmetik
bekaba
Baris 26:
}}
}}
'''''Bekaba''''' merupakan sebuah album studio ke-9 nyanyianpenyanyi [[Noraniza Idris]] yang diterbitkan pada 23 Ogos 1999. Menerusi album ini, Noraniza memperkenalkan muzik-muzik daerah dan etnik yang mana trend ini diteruskan olehnya untuk album-album seterusnya. Menerusi album ini, Noraniza bekerjasama bersama [[Suhaimi Mohd Zain|Pak Ngah]], Rosli Selasih, Manan Ngah dan ramai lagi komposer-komposer yang terlibat menjayakan album ini.
 
''Bekaba'' mempertaruhkan single Tinting sebagai single pertama untuk album ini. Lagu hasil ciptaan Pak Ngah. Lagu yang berkonsepkan hadrah itu berjaya menambat hati pendengar muzik tanah air. Sekaligus Noraniza berjaya mengumpul peminatnya lebih ramai. Lagu Tinting membawa tuah apabila layak bertanding di peringkat akhir Anugerah Juara Lagu 2000.
 
== Ringkasan Album ==
Baris 41:
Oleh itu tidak hairanlah jika untuk album kali ini ia tampilkan irama ngajat, zapin hanuman dan hadrah yang diselitkan dengan rentak masa kini. Noraniza tetap menyelitkan dengan rentak moden. Tetapi keasliannya tetap terpelihara. Penyelitan itu cuma untuk menyedapkan lagi bila didengar.
 
== Senarai lagurunut ==
# "Kisah Barat (Introduksi)" (Tradisional Makyong / Hairul Anuar Harun)
# "Tinting" (Pak Ngah / Hairul Anuar Harun)
Baris 56:
 
== Info ==
Bekaba berjaya dicalonkan dalam kelompok top 5 menerusi kategori Album Pop Etnik Terbaik di [[Anugerah Industri Muzik ke-7|Anugerah Industri Muzik 2000 (AIM7)]] Tetapi Bekaba tewas kepada album [[Seri Balas|''Seri Balas'']] yang dimenangi oleh Noraniza sendiri bersama rakan duetnya [[Siti Nurhaliza binti Tarudin|Siti Nurhaliza.]]
 
== Rujukan ==