Silat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kTiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Perbaiki informasi
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 6:
| aka = [[Pencak Silat]], Seni Silat, Silek
| focus = [[tendang]], [[tumbuk]]an, [[kunci sendi|kunci]],[[bantingan]] senjata
| country = [[MalaysiaIndonesia]]
| parenthood = Bodhidarma
}}
 
'''Silat''' adalah suatu seni bela diri dari Malaysia[[Indonesia]] yang juga tersebar luas ke negara-negara seperti [[Indonesia|vietnam]], [[Brunei Darussalam]], dan [[Singapura]] sesuai dengan penyebaran pelbagai bangsa di [[Nusantara]].
 
Adalah penting untuk membezakan Pencak Silat dan Silat. Pencak Silat adalah seni mempertahankan diri dari [[Malaysia|indonesia]] manakala Silatpancak silat adalah seni mempertahankan diri dari Kepulauanpulau Melayujawa. Silat telah diiktiraf oleh UNESCO sebagai warisan budaya milik Malaysia [[Indonesia]] manakala Pencak silat diiktiraf sebagai warisan budaya milik jawa Indonesia. Perbezaan ini terletak dalam erti seni mempertahankan diri seperti di [[Indonesia]], Pencak Silat lebih banyak memiliki nilai budaya yang luas seperti seni, falsafah hidup, nilai rohani dan juga pendidikan karakter. Silat [[malaysia|indonesia]] adalah lebih kepada Silat sebagai olahraga dan seni mempertahankan diri<ref>[https://www.liputan6.com/news/read/4133835/sama-sama-diakui-unesco-ini-perbedaan-pencak-silat-indonesia-dan-malaysia]. Dicapai 15 Disember 2019</ref><ref>[https://travel.detik.com/travel-news/d-4822112/pencak-silat-dan-silat-malaysia-masuk-daftar-unesco-apa-bedanya]. Dicapai 15 Disember 2019</ref>. Istilah "pencak" yang digunakan dalam [[bahasa Jawa]] dan "silat" daripada kata [[bahasa Melayu|bahasa Melayu Sumatera]]. Mereka yang belajar silat digelar pesilat. Sekarang ini Silat di negara-negara [[Asia Tenggara]] sudah memiliki aliran atau perguruan tersendiri.
 
Dalam amalan sekarang, pengajar atau guru silat digelar gurulatih dan seseorang yang mewarisi aliran sesuatu perguruan digelar Guru Utama aliran itu. Kebanyakan guru silat kini menolak gelaran Mahaguru kerana bagi mereka gelaran 'maha' hanya sesuai untuk Allah (Tuhan) dan ini menepati perwatakan guru silat yang kebiasaannya gemar menyembunyikan kemahiran mereka dan amat merendah diri. Pesilat senior yang telah lama berkecimpung dalam dunia silat sebagai pengajar (atau menyembunyikan kemahiran mereka), berkemahiran tinggi dan ada antaranya mewarisi beberapa aliran yang telah hilang digelar sebagai Guru Tua dan amat dihormati. Pesilat yang mempunyai tahap silat yang tinggi digelar pendekar.