Wikipedia:Permohonan pendapat/Penguatkuasaan Tatakelakuan Sejagat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
RamzyM (WMF) (bincang | sumb.)
+ key questions
Baris 6:
 
Komuniti Wikipedia berbahasa Melayu, sebagai salah satu dari komuniti yang telah lama ada dan berpengaruh, memiliki peran yang penting dalam tahapan kedua perundingan UCoC. Pada tahap ini, perundingan akan berfokus tentang bagaimana caranya untuk menguatkuasakan UCoC secara efektif, efisien, dan sensitif terhadap nilai-nilai budaya lokal yang berlaku di komuniti Wikimedia. Singkatnya, kami ingin mengetahui: '''bagaimana cara terbaik untuk menguatkuasakan Tatakelakuan Sejagat?'''
 
'''Pertanyaan kunci:'''
# Bagaimana cara melaporkan gangguan di projek Wikimedia?
# Bagaimana cara menghadapi tuduhan yang tidak betul terhadap para penyumbang projek Wikimedia?
# Bagaimana cara menangani kes gangguan yang terjadi di luar proyjk Wikimedia, namun melibatkan para penyumbang/terkait secara langsung?
# Apa jalur terbaik untuk menyelesaikan kes gangguan keamanan yang melibatkan golongan yang mudah diserang, gangguan yang tingkatnya parah, atau ancaman kekerasan terhadap para penyumbang projek Wikimedia?
# Bagaimana cara melaporkan para penyumbang yang memiliki peralatan teknikal tambahan (penyelia, birokrat, etc) secara aman dan rahsia?
# Apakah projek Wikimedia dalam bahasa-bahasa Melayu memerlukan sebuah badan penyelesaian pertikaian dalam tingkat global ([[meta:Global arbitration committee|''global dispute resolution body'']])?
# Bagaimana cara melindungi privasi dan keamanan para pelapor kes gangguan keamanan?
# Bagaimana cara menciptakan sebuah sistem pelaporan gangguan keamanan yang telus dan dapat dipertanggungjawabkan?
 
Anda dapat meninggalkan komen di bawah; sila mulai bahagian baru sesuai topik yang ingin Anda bahas. Perundingan akan dibuka di halaman ini sampai akhir bulan Februari 2021. Segala macam idea, gagasan, kritik, maupun maklum balas yang konstruktif amat kami alu-alukan.
Baris 21 ⟶ 31:
{{ping|SNN95}} terima kasih atas komen Anda. Pada dasarnya, penguatkuasaan UCoC akan terpulang pada masing-masing komuniti. Di projek yang lebih besar (seperti Inggeris dan Jerman) yang telah mempunyai dasar tingkah laku yang serupa UCoC, penguatkuasaan dilakukan oleh ''Arbitration Committee''; untuk Melayu, paling mungkin dilakukan oleh para penyelia. Apabila para penyelia berpandangan bahawa salah satu cara terbaik untuk menjaga ketertiban di Wikipedia bahasa Melayu adalah dengan menyekat sumbangan pengguna alamat IP secara separuh-separuh ataupun secara menyeluruh, maka itu terpulang kepada keputusan komuniti. Saya fikir baru [[w:en:Wikipedia:Wikipedia Signpost/2020-11-01/News and notes|Wikipedia bahasa Portugis]] sahaja yang sudah menyekat sumbangan alamat IP, dan sampai saat ini belum ada kajian yang dapat membuktikan bahawa keputusan itu hasilnya positif ataupun negatif. Perlu ditegaskan bahawa WMF tidak akan menghalang-halangi sebarang dasar yang telah diambil oleh komuniti untuk menguatkuasakan UCoC, namun dapat memberikan bantuan kepada para penyelia secara teknikal ataupun non-teknikal. Salam, [[Pengguna:RamzyM (WMF)|RamzyM (WMF)]] ([[Perbincangan pengguna:RamzyM (WMF)|bincang]]) 14:10, 26 Januari 2021 (UTC)
:{{ping|RamzyM (WMF)}} Terima kasih atas balasan tu. Saya berharap pihak WMF terima keputusan kami nanti untuk mengahalang pengguna IP daripada menyunting komuniti wiki bahasa kecil ini. <span style="padding-left:4px; padding-right:4px; background-color:blue; border:2px outset red;{{border-radius|1em 0em 1em 1em}}; padding-top:-3px; font-size:16px; font-family: impact;">[[Pengguna:SNN95|{{color|white|SNN95}}]] [[Perbincangan Pengguna:SNN95|{{color|white|<small>''Talk to me, beybeh!''</small>}}]]</span> 15:30, 26 Januari 2021 (UTC)
 
== Pertanyaan kunci ==
Salam semua. Saya menambahkan beberapa pertanyaan kunci yang harapnya dapat membantu Anda semua dalam memfikirkan satu mekanisme penguatkuasaan untuk UCoC. Apabila ada pertanyaan lain yang rasanya perlu ditambahkan, jangan segan untuk memberi komen di sini. Terima kasih! [[Pengguna:RamzyM (WMF)|RamzyM (WMF)]] ([[Perbincangan pengguna:RamzyM (WMF)|bincang]]) 10:36, 29 Januari 2021 (UTC)