Mikhail Timofeyevich Kalashnikov: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baiki ejaan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Baris 15:
|parents = Timofey Aleksandrovich Kalashnikov, Aleksandra Frolovna Kalashnikova ([[Married and maiden names|née]] Kaverina)
|children = Victor (Anak Lelaki), Nelly, Natasha,dan Elena (Anak Perempuan)<ref name="weaponplace"/>
|awards = [[HeroWira ofKesatuan Socialist LaborSoviet]] (dua)<br />[[HeroWira ofPekerja theSosialis]]<br>[[Wira RussianPersekutuan FederationRusia]]<br>[[Order ofPerintah St. Andrew]]<br />[[LeninHadiah PrizeLenin]]<br>[[StalinHadiah PrizeStalin]]<br>[[StateHadiah PrizeNegeri ofPersekutuan the Russian FederationRusia]]<br>[[Order ofPerintah Merit foruntuk theTanah FatherlandAir]] II class<br>dan banyak lagi
}}
 
Baris 24:
Kerjaya beliau dalam lapangan kejuruteraan di stesen [[kereta api]] yang membolehkan beliau menjadi [[mekanik]] yang hebat.
 
Pada [[1938]], beliau menyertai pasukan [[Tentera Merah|Tentera Merah Soviet]] sebagai pemandu kereta kebal ketika Perang Patriotik Besar. Pada Oktober [[1941]] Kalashnikov cedera parah semasa dalam satu pertempuran. Sejak itu beliau merekacipta senjata semasa di [[hospital]] dan menyertai [[MoscowInstitut AviationPenerbangan InstituteMoscow]].
 
Pada 1947, beliau merekacipta senjata Avtomat Kalashnikova model 1947 atau singkatannya AK-47/[[Kalashnikov]]
Baris 32:
Sejak 1949, Mikhail Kalashnikov tinggal dan bekerja di bandar [[Izhevsk]], [[Udmurtia]]. Pada 2004, beliau memperkenalkan minuman [[Vodka]], sejenis [[arak]].
 
Mikhail Kalashnikov diberi gelaran 'Hero[[Wira ofPekerja Socialist LaborSosialis]]' oleh pemimpin Kesatuan Soviet. Pada 1998, beliau diberi anugerah 'Order[[Perintah of SaintSt. Andrew]]'. Dalam [[Tentera Merah|Tentera Merah Soviet]], beliau diberi pangkat [[Leftenan Jeneral]]. Pada hari ulangtahun kelahiran beliau yang ke-90, Presiden Rusia [[Dmitry Medvedev]] mengurniakan pingat [[Wira Persekutuan Rusia]], diatas lahirnya 'satu jenama yang boleh dibanggai oleh seluruh warga Rusia'.
 
Kemudian beliau mendapat 'DoctorDoktor ofSains Technical SciencesTeknikal'.
 
Beliau dilaporkan dihantar ke hospital di hospital terletak di [[Izhevsk]] dan meninggal dunia selepas kurang sihat yang berpanjangan.