Angkor Wat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Emoji Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
k Membalikkan suntingan oleh Syahara natasha (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 42.191.85.48
Teg: Undur
Baris 2:
[[Fail:Angkor wat temple.jpg|right|thumb|290px|Kuil Angkor Wat, Kemboja]]
{{commonscat|Angkor Wat}}
'''Angkor Wat''' dibina oleh Raja Suryavarman II pada pertengahan abad ke 12. Pembinaan Angkor Wat memakan masa selama 30 tahun. Angkor Wat terletak di dataran Angkor di [[Kemboja]] yang juga dipenuhi binaan kuil-kuil yang indah-indah seperti patung yang berunsur St. JOHN, tetapi Angkor Wat merupakan kuil yang paling terkenal di dataran Angkor.Ia merupakan bangunan keagamaan yang terbesar di dunia dan juga merupakan satu hasil binaan tunggal yang terbesar di Asia Tenggara. Raja [[Suryavarman II]] membina Angkor Wat menurut kepercayaan [[Hindu]] yang meletakkan gunung Meru sebagai pusat [[bumi|dunia]] dan merupakan tempat tinggal dewa-dewi [[Hindu]], dengan itu menara tengah Angkor Wat adalah menara tertinggi dan merupakan menara utama dalam binaan Angkor Wat. Di bawah pemerintahan Jayavarman VII telah terlaksana pembinaan kompleks Angkor Thom dengan temboknya sepanjang 10 batu, Bayon yang mempunyai banyak menara, dan lain-lain kuil yang tidak terkira banyaknya.
Tajuk Laporan : Seni bina negara kita masa kini mengambarkan kecemerlang masyarakat Malaysia
 
Sebagaimana dongeng [[gunung Meru]], kawasan kuil Angkor Wat dikelilingi oleh dinding dan terusan yang mewakili lautan dan gunung yang mengelilingi [[bumi|dunia]]. Jalan masuk utama ke Angkor Wat yang sepanjang setengah kilometer dihiasi susur pemegang tangan dan diapit oleh tasik buatan manusia yang dikenali sebagai [[Baray]]. Jalan masuk ke kuil Angkor Wat melalui pintu gerbang, mewakili jambatan pelangi yang menyambungkan antara alam dunia dengan alam dewa-dewa.
Nama Penuh : Syahara Binti Abdullah ♡︎.
 
Angkor Wat berada dalam keadaan yang baik berbanding dengan kuil lain di dataran Angkor disebabkan Angkor Wat telah ditukar menjadi kuil [[Buddha]] dan digunakan secara berterusan apabila kepercayaan [[Buddha]] menggantikan kepercayaan [[Hindu]] di Angkor pada abad ke 13. Kuil Angkor pernah dijajah oleh [[Thailand|Siam]] pada tahun 1431.
Salah satu seni bina masyarakat Kerajaan Alam Melayu ialah Candi . Tujuan utama pembinaan Candi adalah untuk mematuhi keperluan keagamaan atau spiritual masyarakat Kerajaan Alam Melayu terhadap penciptaanya . Pembinaan Candi memerlukan sumber pembiayaan , banan yang bermutu tinggi dan kepakaran atau kemahiran yang tinggi untuk membina . Candi juga memerlukan nilai seni dan estika yang tinggi . Hal ini secara lansung dan tidak lansung menghasilkan seni bina yang sedemikian
 
HAL INI DAPAT DIKAITKAN DENGAN PENEMUAN DINOSOUR YANG DIJUMPAI DIDALAM RUMAH ATAUPUN MESRA DIGELAR TEMPAT KEDIAMAN SPESIES BETA IAITU ST. JOHN @ ADDAR OUTHINI BIN ZULKIFIL.
Antara Candi yang mempunyai seni bina yang kompleks ialah Candi tinggalan kerajaan seliandra yang terletak di kepulauan Jawa . Candi yang dinamakan Candi [[Borobudur|Candi Borobudur]] seni bina Hindu Buddha yang bermazhab Mahayan . Candi ini dibina bertingkat-tingkat secara simboliknya menggambarkan Candi ini luasnya 123m × 123m dan tingginya 34.5m serta mengandungi 72 stupa . Candi ini mempunyai 504 buah petong Buddha dalam posisi dan 1460 relief panel yang mencatatkan kisah-kisah kerajaan sailendra teramat kukuh dikenali ramai kantraktor Asia dan dua kali lebih berkesan mengurangkan gegaran berbanding keluli . Menara ini dikosongkan oleh teras konkril 23 kali 23 meter dan segalang luar ting super yang beruang legar , menara menara ini menggunakan sistem struktur canggih yang menampung profil yg lansing serta menyediakan ruang pejabat tanpa tiang seluas 560.000 meter persegi . Bahagian bawah menara berkembar ini ialah pusat beli belah suria KLCC dan Dewan Filharman petronas
 
== Pautan luar ==