Syariat Islam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ben Bilal (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{islam}}
 
'''Syariat Islam''' adalahialah hukum dan aturan [[Islam]] yang mengatur seluruh sendi kehidupan umat manusia, baik Muslim mahupun bukan Muslim. Selain berisi hukum dan aturan, Syariat Islam juga berisi penyelesaian masalah seluruh kehidupan ini. Maka oleh sebahagian penganut Islam
 
Fakta bahawa Islam tidak memasukkan konsep [[hak asasi manusia | hak dan kebebasan individu]] menonjol sebagai "sumber konflik penting" antara pemahaman undang-undang Syariah dan Barat.<ref>https://tr.euronews.com/2018/12/14/avrupa-konseyi-ile-seriat-hukuku-krizi-kapida</ref> Sebilangan amalan syariah klasik mengandungi pelanggaran serius terhadap hak asasi manusia; Ini adalahsejenis pengkriminalan orang dengan melabelkan mereka sebagai "[[murtad]]" atau "[[Fasiq]]" dan hukuman yang diberikan kepada mereka.<ref>https://www.suleymaniyevakfi.org/kutsanan-gelenek-ve-kuran/kurana-ve-gelenege-gore-dinden-donmenin-cezasi.html</ref> Di samping itu, amalan [[hijab]] mutlak (termasuk larangan wanita meninggalkan kediaman mereka tanpa izin dan mengambil bahagian dalam kehidupan sosial) harus dinilai dalam ruang lingkup ini.
 
== Sumber Hukum Islam ==
 
=== [[Al-Qur'an]] ===
Al-Qur'an sebagai [[kitab suci]] umat Islam adalahialah sumber hukum Islam yang pertama kerana merupakan firman Allah yang disampaikan pada [[Muhammad (nabi)|Muhammad]]. Kerana tidak semuanya dinyatakan secara zahiriah, terdapat pelbagai tafsiran tentang isi-isi Al-Qur'an namun tidak ada yang saling bertentangan.
 
=== [[Hadis]] ===
Hadis adalahialah seluruh perkataan, perbuatan, dan persetujuan Muhammad yang kemudian dijadikan sumber hukum. Fungsi hadis antara lain:
* Mempertegas hukum dalam Al-Qur'an
* Memperjelas hukum dalam Al-Qur'an
Baris 23:
 
=== [[Ijtihad]] ===
Ijtihad adalahialah sebuah usaha untuk menetapkan hukum Islam berdasarkan Al-Qur'an dan Hadis. Ijtihad dilakukan setelah Muhammad telah wafat sehingga tidak boleh langsung menanyakan pada beliau tentang suatu hukum namun hal-hal ibadah tidak boleh diijtihadkan. Beberapa macam ijtihad adalah:
* [[Ijma|Ijma']], kesepakatan para ulama
* [[Qiyas]], diumpamakan dengan suatu hal yang mirip dan sudah jelas hukumnya