Selat Melaka: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tambah kandungan sejarah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 11:
 
== Sejarah ==
Para pedagang dari Arab, Afrika, Parsi, dan kerajaan Indiadi Selatanselatan sampaiIndia diberkunjung ke Kedah sebelum tiba di Guangzhou, China. Kedah berperanan sebagai pelabuhan barat di Semenanjung Tanah Melayu. Mereka menjual barang pecah belahtembikar, kapur barus, barang kapas, brokat, gading, cendana, minyak wangi, dan batu permata. Pedagang ini berlayar ke Kedah melalui angin monsun antara bulan Jun dan November. Mereka kembalipulang antara bulan Disember dan Mei. Kedah menyediakan kemudahan seperti tempat tinggal, kuli, kapal kecil, rakit buluh, gajah, dan juga kutipan cukai untuk barang yang akan dibawa ke darat untuk ke pelabuhan timur Semenanjung Tanah Melayu seperti di Langkasuka dan Kelantan. SelepasSetelah Abadabad Kesepuluh, kapal dari China mula berdagang di pospusat perdagangan dan pelabuhan timur ini. Kedah dan Funan merupakan pusat pelabuhan yang terkenal sepanjang abad ke-6, sebelum pelayaran ini mulai memanfaatkan Selat Melaka itu sendiri sebagai jalan perdagangan.
 
Pada abad ke-7 kerajaan maritim Srivijaya yang berpusat di Palembang, Sumatera, mulai berkuasa, dan pengaruhnya berkembang dengan meluas ke semenanjung Tanah Melayu dan Jawa. Kerajaan ini berjaya menguasai dua titikselat tersekat di maritimkawasan Asia Tenggara; iaitu Selat Melaka dan Selat Sunda. Dengan melancarkan beberapa siri penaklukan dan serangan di pelabuhan pesaing yang berpotensi di keduabuah sisi selat, Srivijaya memastikan penguasaan ekonomi dan ketenteraannya di rantau ini, yang berlangsungbertahan selama sekitar 700 tahun. Srivijaya memperolehmendapat faedah yang besar dari perdagangan rempah yang menguntungkan, mis. sistem perdagangan anak sungai dengan China, dan berdagang dengan pedagang India dan Arab. Selat Melaka menjadi laluan perdagangan maritim yang penting antaradiantara India dan China. Kepentingan Selat Melaka dalam jaringan perdagangan global terus berlanjutan hinggasehingga abad-abad kemudianseterusnya dengan munculnyakemunculan Kesultanan Melaka pada abad ke-15, Kesultanan Johor, dan kebangkitan negara kota Singapura yang moden.
 
Sejak abad ke-17, selat Melaka telah menjadi saluranlaluan pelayaran dan perdagangan utama antara Lautan Hindi dan Lautan Pasifik. BerbagaiTerdapat banyak kerajaan dan kuasa besar wilayahdi sekitar selat Melaka yang telah menguruskan selat dalam tempoh sejarah yang berbeza. [4]
 
Pada awal abad ke-19, kerajaan Belanda dan Britain telah membuat garis sempadan dengan sewenang-wenangwenangnya di selat Melaka dan berjanji untuk memburumembanteras lanun di pihaksempadan masing-masing yang telah ditetapkan; garis sempadan itu menjadidijadikan sempadan moden hari ini antaradiantara negara Malaysia dan Indonesia. [2]Perjanjian itu dinamakan sebagai perjanjian London 1824 atau Perjanjian Inggeris-Belanda 1824. Antara syarat dan keputusan daripada perjanjian ini ialah Semenanjung Tanah Melayu diserahkan kepada Inggeris dan Belanda tidak boleh membuka penempatan baru di Semenanjung, manakala Sumatera beserta jajahan Inggeris di Sumatera diserahkan kepada Belanda dan Inggeris tidak boleh mebuka penempatan baru di Sumatera.
 
== Kepentingan ekonomi ==