Omar bin Che Ahmad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
k kemasan
 
Baris 1:
{{Kembangkan}}'''Omar bin Che Ahmad''' (1878 - 1941) atau lebih dikenali sebagai '''Tuan Guru Haji Omar Besut''' merupakan salah seorang [[Tokoh-Tokoh Islam|tokoh ulamak]] di nusantara yang terkemuka.
 
''Omar bin Che Ahmad'' atau nama penuhnya ''Haji Omar bin Che Ahmad'' merupakan salah seorang daripada ulamak [[Melayu]] yang bertanggung jawab mengembangkan syiar [[Islam]] di nusantara.
 
Kedudukan nusantara diantara jalan perdagangan tanah Arab dengan negara China merupakan peluang yang membenarkan kawasan nusantara menjadi satu kuasa bertaraf antarabangsa yang dipengaruhi oleh idea dan kebudayaan daripada bangsa [[Arab]], [[India]] dan [[China]].
 
Mereka yang bertaraf ulamak biasanya pernah melanjutkan penggajian ke Semenanjung Arab seperti di [[Mekah]], atau Universiti Al-Azhar. Di sana mereka juga terdedah kepada kebudayaan [[Parsi]], [[Rom]] dan [[Turki]] sebagaimana yang dapat dikesan dalam sastera golongan istana seperti [[Hikayat Amir Hamzah]], dan juga oleh kebudayaan China seperti mana yang terdapat dalam [[Hikayat Hang Tuah]], dan [[Syair Siti Zubaidah]].
 
Pengetahuan ugama dan politik dunia ini menjadikan mereka seseorang yang berpengaruh sekembalinya mereka ke nusantara ketika itu.
 
==Rujukan==