Karibia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k tambah pautan
林孝導 (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Suntingan aplikasi Android
Baris 5:
[[Fail:CIA map of the Caribbean.png|thumb|350px|Amerika Tengah dan Caribbean [https://www.cia.gov/cia/publications/factbook/reference_maps/pdf/central_america.pdf (peta pdf terperinci)]]]
 
'''Karibia'''<ref>[https://prpm.dbp.gov.my/Cari1?keyword=karibia&d=102572&#LIHATSINI]</ref>([[Tulisan Jawi]]: '''كاريبيا''' ) merupakan sebuah wilayah atau bahagian di [[Amerika]] yang terletak di sekitar [[Laut Caribbean]]. Utaranya ialah benua [[Amerika Utara]], di timur ialah [[Amerika Tengah]] dan di selatan ialah benua [[Amerika Selatan]].
 
Terletak kukuh pada [[Plat Caribbean]], kawasan ini mempunyai 7000 [[pulau]], [[terumbu karang]] dan pelbagai bentuk pinggir laut yang menarik.
Baris 12:
 
Asal nama Caribbean ialah nama sekumpulan penduduk keturunan [[Amerindian]] yang wujud seawal abad ke-15. Asalnya ialah dikenali sebagai Hindia Barat (''West Indies'') kerana [[Christopher Columbus]] mempercayai bahawa tempat itu sebahagian dari benua [[Asia]]. Sedangkan lokasi tersebut sebenarnya benua yang baru ditemui iaitu benua [[Amerika]]. Kebanyakan tempat di Amerika diberi nama yang menyerupai nama di [[Sepanyol]], [[Britain]], [[Portugal]] dan [[Perancis]].
 
== Rujukan ==
<references/>