De jure: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Edmundwoods (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
{{wiktionary}}
 
'''De jure''' (dalam [[Bahasa Latin Klasik]] '''''de iure''''') merupakan sebuah huraian yang bermaksud "di sisi [[undang-undang]]", bertentanganberbeza dengan ''[[de facto]]'', yang bermaksud "pada hakikatnya". ''De jure'' tidak boleh dikelirukan dengan ''du jour'' dalam [[Bahasabahasa Perancis]], yang diterjemahkan sebagai "bagi hari ini/itu", seperti dalam ''[[soupe du jour]]'' (sup hari ini).
 
Istilah ''de jure'' dan ''de facto'' digunakan melainkansebagai daripadaganti "dalam prinsip" dan "dalam amalan", semasa menerangkan keadaan [[politik]].
 
Sesuatu amalan boleh wujud secara ''de facto'', contohnya rakyat mematuhi sesebuah kontrak seolah-olahnya terdapat undang-undang yang menguatkuasakannya, namun undang-undang sebegini tidak wujud. SebuahSatu proses yang dikenali sebagai "''[[desuetude]]"'' membenarkan amalan ''de facto'' untuk menggantikan undang-undang yang ketinggalan. DiSebaliknya sebaliknyapula, amalan boleh wujud secara ''de jure'' tetapi tidak dipatuhi oleh rakyatnyarakyat.
 
== Sains sosial dan penggunaan lain ==
Sebagai [[pelengkap (teori set)|pelengkap]] "[[de facto]]", di mana "de facto" memiliki penerimaan lebih generik (tidak seterhad konteks perundangan), seperti dalam [[sains sosial]].
{{BI}}
Lihat ''[[piawaian de facto]]'' dan [[De_facto#Penggunaan_lain|penggunaan lain]].
As a logic [[Complement (set theory)|complement]] of "[[de facto]]", where "de facto" have a more generic acception (not so restrictive as at legal context), like in [[social sciences]].
See ''[[de facto standard]]s'' and [[De_facto#Other_usages|other usages]].
 
== Lihat juga ==
*[[Senarai frasa Bahasa Latin]]
 
[[CategoryKategori:Frasa undang-undang Bahasa Latin]]
 
<!-- template Latin-legal-phrase-stub -->
 
[[af:De jure]]