Guna tanah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Chongkian (bincang | sumb.)
InternetArchiveBot (bincang | sumb.)
Rescuing 2 sources and tagging 0 as dead.) #IABot (v2.0.8
 
Baris 6:
[[Image:Europe land use map.png|thumb|400px|Peta penggunaan tanah Eropah -penggunaan tanah utama bukan semulajadi termasuk ladang tanah pertanian (kuning) dan padang rumput (hijau muda). ]]
 
Amalan penggunaan tanah berbeza jauh di seluruh dunia. Bahagian Pembangunan Air Pertubuhan Makanan dan Pertanian Pertubuhan Bangsa - bangsa Bersatu menerangkan bahawa "Penggunaan tanah merangkumi produk dan / atau faedah yang diperolehi daripada penggunaan tanah serta tindakan (aktiviti) pengurusan tanah yang dijalankan oleh manusia untuk menghasilkan produk dan manfaat tersebut. "<ref>[httphttps://wayback.archive-it.org/all/20090808100750/http://www.fao.org/landandwater/agll/landuse/landusedef.stm FAO Land and Water Division] retrieved 14 September 2010</ref> Pada awal 1990-an, kira-kira 13% daripada Bumi dianggap tanah pertanian, dengan 26% di padang rumput, 32% hutan dan hutan, dan 1.5% kawasan bandar.
 
Seperti yang ditulis oleh Albert Guttenberg (1959) bertahun-tahun yang lalu, "'Penggunaan tanah' adalah istilah utama dalam bahasa perancangan bandar."<ref>[http://www.informaworld.com/smpp/content~db=all~content=a787389941~frm=titlelink JAPA 25:3]</ref>Umumnya, bidang kuasa politik akan melaksanakan perancangan guna tanah dan mengawal selia penggunaan tanah dalam usaha untuk mengelakkan konflik penggunaan tanah . Pelan guna tanah dilaksanakan melalui pembahagian tanah dan penggunaan peraturan dan peraturan, seperti peraturan zon. Firma perunding pengurusan dan organisasi bukan kerajaan sering cuba untuk mempengaruhi peraturan ini sebelum ia dikodifikasikan.
Baris 20:
* [http://www.landuselawreport.org/ Land Use Law News Alert]
* [http://law.wustl.edu/landuselaw/ Land Use Law] by Prof. [[Daniel R. Mandelker]] ([[Washington University in St. Louis School of Law]])
* [http://www.publicintegrity.org/investigations/luap/ Land Use Accountability Project] {{Webarchive|url=https://web.archive.org/web/20090227035021/http://www.publicintegrity.org/investigations/luap/ |date=2009-02-27 }} The Center for Public Integrity
* [https://web.archive.org/web/20070715063537/http://web1.msue.msu.edu/wexford/LU/index.html Schindler's Land Use Page] ([[Michigan State University]] Extension Land Use Team)
* [http://www.landpolicy.msu.edu Land Policy Institute at Michigan State University]