Ku Klux Klan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Chongkian (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
InternetArchiveBot (bincang | sumb.)
Rescuing 2 sources and tagging 0 as dead.) #IABot (v2.0.8
Baris 4:
 
Pengasasan kumpulan kedua pada tahun 1915 yang menggunakan nama yang sama diilhami oleh kuasa baru yang diberikan oleh [[media massa]] moden melalui filem ''[[The Birth of a Nation]]'' serta laporan akhbar yang anti-Yahudi dan yang mengapi-apikan perbicaraan [[Leo Frank]] atas tuduhan pembunuhan — Frank kemudian dibunuh oleh KKK. KKK yang kedua merupakan pertubuhan keahlian formal yang mempunyai struktur negara dan negeri yang tertentu, dan yang menggajikan beribu-ribu orang untuk menubuhkan dan menguruskan cawangan-cawangan tempatan di seluruh negara. Berjuta-juta orang menyertai KKK yang kedua ini, dan pada kemuncaknya dalam dekad [[1920-an]], pertubuhan ini memperoleh lebih kurang 15% daripada bilangan penduduk negara yang berlayak. <ref>Menurut banci 1920, bilangan lelaki orang putih yang berumur 18 tahun ke atas ialah di lingkungan 31 juta, tetapi banyak daripada lelaki itu tidak berlayak untuk keahlian kerana mereka merupakan [[pendatang]], orang Yahudi, atau beragama [[Roman Katolik]]. Keahlian klan mencapai puncaknya pada kira-kira 4-5 juta ahli:
[http://www.aaregistry.com/african_american_history/2207/The_Ku_Klux_Klan_a_brief__biography http://www.aaregistry.com/african_american_history/2207/The_Ku_Klux_Klan_a_brief__biography] {{Webarchive|url=https://web.archive.org/web/20070403111321/http://www.aaregistry.com/african_american_history/2207/The_Ku_Klux_Klan_a_brief__biography |date=2007-04-03 }}, dicapai pada 25 Ogos, 2005.</ref> KKK yang kedua ini biasanya menganjurkan faham anti-Yahudi, rasisme, anti-Katolikisme, dan keperibumian. Sebilangan kumpulan tempatan mengambil bahagian dalam [[Penggantungan tanpa perbicaraan di Amerika Syarikat|penggantungan tanpa perbicaraan]] dan kegiatan-kegiatan ganas yang lain. Kepopularan KKK yang kedua merosot semasa [[Zaman Meleset]], dan keahliannya turun lagi semasa [[Perang Dunia II]], disebabkan oleh skandal-skandal yang berkaitan dengan jenayah-[[jenayah]] dan penyokongan [[Jerman Nazi]] oleh ahli-ahlinya yang utama.
 
Sejak masa itu, nama "Ku Klux Klan" telah dipergunakan oleh banyak kumpulan yang tidak berkaitan, termasuk mereka yang menentangi Akta Hak Awam dan [[penghapusan pengasingan kaum]] pada dekad [[1960-an]]. Kini, terdapat berdozen-dozen pertubuhan dengan cawangan-cawangan di seluruh Amerika Syarikat dan negara-negara lain yang menggunakan kesemua atau sebahagian nama "Ku Klux Klan", tetapi jumlah ahli mereka dianggarkan hanya di lingkungan beberapa ribu orang. Kumpulan-kumpulan ini, dengan operasinya di unit-unit tempatan yang kecil dan berasingan, dianggap sebagai [[kumpulan benci]] yang berketerlaluan. KKK moden telah ditolak oleh semua media utama dan pemimpin-pemimpin [[Politik Amerika Syarikat|politik]] dan [[Agama Amerika Syarikat|agama]].
Baris 263:
* [http://www.georgiaencyclopedia.org/nge/Article.jsp?id=h-694 Ku Klux Klan in the Reconstruction Era] (New Georgia Encyclopedia)
* [http://www.georgiaencyclopedia.org/nge/Article.jsp?id=h-2730 Ku Klux Klan in the Twentieth Century] (New Georgia Encyclopedia)
* [http://ccpl.lib.co.us/KKK/KKK%20Essay.html The Protestent "Kluxing" of Cañyon City, Colorado] {{Webarchive|url=https://web.archive.org/web/20060716045818/http://ccpl.lib.co.us/KKK/KKK%20Essay.html |date=2006-07-16 }} - (Cañyon City Public Library)
 
{{Topik perkauman}}