Ugo Cavallero: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 38:
Selepas Itali menyertai [[Perang Dunia II]], pada 6 Disember 1940 Cavallero menggantikan [[Pietro Badoglio]] sebagai [[Ketua Turus Pertahanan (Itali)|'' Capo di Stato Maggiore Generale '']]; tidak lama selepas itu, beliau telah dihantar untuk memerintah tentera Itali yang terlibat dalam [[Perang Greece-Itali]] yang gagal sehingga musim bunga tahun 1941. Walaupun beliau berjaya menghentikan kemaraan Greece, Cavallero tidak dapat memecahkan kebuntuan sehinggalah campur tangan Jerman. Dalam pada itu, peranan beliau sebagai Ketua Staf telah diisi oleh Jeneral [[Alfredo Guzzoni]].
 
SebagaiSelaku Ketua Markas''[[Comando Tertinggi ItaliSupremo]]'', Cavallero bekerja rapat dengan [[Fil Marsyal]] [[Jerman]] [[Albert Kesselring]], beliau mempunyai hubungan yang agak bercanggah dengan Fil Marsyal [[Erwin Rommel]], yang mara ke dalam [[Mesir]] selepas kejayaannya dalam [[Pertempuran Gazala]] yang beliau tentang, sebaliknya menyokong [[Operasi C3|pencerobohan Malta]] yang dirancang; pendapatnya bagaimanapun tidak dihargai. Di bawah kepimpinan Cavallero, angkatan tentera Itali terus menunjukkan prestasi yang tidak baik semasa perang; Namun begitu, beliau telah dinaikkan pangkat ke [[Marsyal Itali]] ('' Maresciallo d'Italia '') pada tahun 1942 selepas kenaikan pangkat Rommel ke Fil Marsyal (sebabnya untuk mengelakkan Rommel mendapat pangkat terdahulu daripadanya). Walaupun mempunyai pemahaman yang baik mengenai masalah yang wujud bagi peperangan di Mediterranean bahawa Itali terpaksa terus berjuang, kepatuhan pada pandangan Mussolini (contohnya desakan untuk menambah kontinjen tempur Itali di [[Medan Timur (Perang Dunia II)|Barisan Timur]]) membawa kepada kerugian teruk sumber tidak seberapa Itali.
 
Pada bulan Januari 1943, selepas kekalahan muktamad kempen Afrika dan kemunduran yang dialami oleh [[Armata Italiana di Rusia|tentera Itali di Rusia]], Cavallero telah dipecat dan digantikan oleh Jeneral [[Vittorio Ambrosio]]. Sebagai tindak balas kepada pemecatan Cavallero, ahli kepimpinan Fasis seperti [[Galeazzo Ciano]], secara terbuka memusuhi beliau, secara terbuka menyatakan ketidakkepuasan mereka.