Sabran Asmawi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
sedikit perapian
Baris 7:
 
| birth_date = 1 April 1938
| birth_place = [[Kampung Sungai Malau, Bagan Serai]], Perak
| residence =
| death_date =2 Januari 2007
Baris 18:
| predecessor = Kamaruddin Awang Basir
| successor = [[Ahmad Awang]]
| constituency_AM2 = [[GunungGunong Semanggol (kawasan negeri)|Gunung Semanggol]]
| assembly2 = Negeri Perak
| term_start2 = 1999
Baris 33:
}}
 
'''Tuan Guru Haji '''Sabran bin Haji Asmawi''' ({{Jawi|صبران بن أسماوي}}) (1 April 1938 - 2 Januari 2007) merupakanialah seorang agamawan kelahirandi negeriMalaysia kelahiran [[Perak Darul Ridzuan|Perak]], Malaysia. Beliau menjadimerupakan seorang rujukantuan masyarakatguru setempatpondok dan pernah menjadi wakil[[Ahli rakyatDewan diUndangan Negeri, Parlimen Malaysia ke-10|Ahli Dewan Undangan Negeri]] (ADUN) [[Gunong Semanggol (kawasan negeri)|Gunung Semanggul]], Perak pada 1999-2004.
 
== Latar belakang ==
Haji Sabran dilahirkan pada hari Jumaat, 1 April 1938 bersamaan 30 Muharram 1357H di Kampung Sungai Malau, [[Bagan Serai]], [[Negeri Perak|Perak]]. Beliau merupakan seorang yang berketurunan [[Banjar]] dari sebelah ibuibunya, Hajah Jaharah binti Haji Taib (meninggal dunia pada 8 Mac 1967 pada usia 59 tahun). dan bapaBapanya, Haji Hasamawi@Asmawi bin Haji Ismail (meninggal dunia pada 20 Julai 1979 pada usia 89 tahun) mempunyai salasilah yang panjang berasal dari daerah Sapat, dalam negeri Inderagiri, [[Sumatera]]. AyahBapa Haji Sabran, Haji Asmawi telah berusaha gigih untuk membuka tanah-tanah baru di sekitar daerah [[Larut, Matang dan Selama]], Sungai Malau, Masjid Tinggi dan [[Alor Pongsu]], [[Bagan Serai]] [[Negeri Perak|Perak]] dipada awal tahun 1920-an.
 
Haji Sabran merupakan anak ketujuh daripada lapan orang adik beradik. Beliau mendirikan rumah tangga dengan Hajah Asma’a binti Haji Sa’ad (1955 - 2002) yang merupakan, anak kepada Tuan Guru Haji Sa’ad bin Abdul Kadir dan Hajah Aisyah binti Mohammad yang merupakan salah seorang Tuan Guru di Madrasah Ahmadiah al-Ijtima’iah, [[Sekolah pondok|Padang Lalang]], [[Bukit Mertajam|Pulau Pinang]] Madrasah ini merupakan tempat Haji Sabran mula-mula mendalami ilmu agama selama lebih 10 tahun.

Hasil dari perkahwinan kali pertama ini telah dikurniakan 15 orang anak. Hajah Asma'a meninggal dunia pada 31 Mac 2002 akibat [[embolisme peparu]] yang menyebabkan kegagalan fungsi jantung dan paru-paru berair.
 
Haji Sabran kemudiannya mendirikan rumah tangga dengan Hajah Noraini binti Hussain pada Julai tahun yang sama. Perkahwinan kali kedua ini bagaimanapun tidak dikurniakan zuriat.
 
== PengaruhPendidikan ==
Haji Sabran merupakan salah seorang murid kanan kepada [[Muhammad Saman bin Muhammad|Tuan Guru Haji Muhammad Saman Bin Muhammad]] atau lebih dikenali dengan gelaran Tuan Guru Haji Mat Saman Kati.
 
Haji Sabran juga sangat terpengaruh dan terkesan dengan ulama besar [[Ulama Banjar|dari Banjar]] seperti Syeikh [[Muhammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari]]<ref>Koleksi tulisan Allahyarham Wan Mohd. Saghir Abdullah H.M.Zainuddin. Bicara Agama Utusan Malaysia, Tajuk: ''Keturunan Syeikh Mohammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari'', edisi bertarikh: 19hb September, 2005 dan 7hb Januari, 2008. [http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0107&pub=utusan_malaysia&sec=bicara%5Fagama&pg=ba_01.htm&arc=hive/ Sheikh Mohammad Arsyad al-Banjari]
</ref> yang merupakan penyusun bagi kitab ''Sabil al-Muhtadin li at-Tafaqquhi fi Amri ad-Din'' (سبيل المهتدين للتفقه في أمر الدين). Haji Sabran mempunyai salasilah keturunan serumpun dengan Syeikh Muhammad Arsyad iaitu tempat asal usul keluarga dari daerah Sapat, Inderagiri, Sumatera menyebabkan Haji Sabran amat mengagumi Syeikh Muhammad Arsyad.
 
==Latar belakang pendidikan==
AllahyarhamHaji TGSabran mendapat pendidikan awal di sekolah[[Sekolah MelayuKebangsaan (sekarangTebing Tinggi, Perak|Sekolah Kebangsaan)Melayu Tebing Tinggi]], Jalan Selama, Perak sehingga darjah enam. (6)Kemudian, sebelumbeliau melanjutkan pelajaran ke darjah tujuh (7) di [[Parit Buntar]]. Tidak lama kemudian, Allahyarham TGHaji telahSabran menamatkan pengajian aliran Melayu untuk bertukar ke aliran pegajianpengajian agama di [[Madrasah]]Sekolah ([[Arab]]:Menengah مدرسة)Agama Al-Ahmadiah alAl-Ijtima'ihIjtimaiah|Madrasah (اﺣﻤﺪﻳﻪAhmadiah اﻟإﺟﺘﻤﺎﻋﻴﻪ)al-Ijtimaiah]], [[Padang Lalang]] atau lebih dikenali dengan [[Pondok|Sekolah pondok|Pondok]] [[Padang Lalang]]. [[BukitBeliau Mertajam]],mendalami [[PulauPengajian PinangIslam|ilmu agama]] setelah terlibat di dalampondok kemalangantersebut diselama sekolah10 sehingga menyebabkan patah kaki. Keputusan untuk mengubah ke aliran agama dilakukan oleh ayahanda Haji Asmawi bin Haji Ismail kerana memikirkan masa depan Allahyarham TG yang lebih sempurna jika diberi pengetahuan di dalam bidang agamatahun.
 
Selama lebih 10 tahun menimba pelbagai ilmu agama dalam dari ilmu-ilmu asas [[Tauhid]] ([[Arab]]: توحيد), [[Fiqah]] ([[Arab]]: ﻓﻘﻪ), [[Tasawuf]] ([[Arab]]: ﺗﺼﻮف), [[Hadis]] ([[Arab]]: الحديث hadīth mufrad, ahādīth "أحاديث" jamak); , Tafsir, [[Tajwid]] ([[Arab]]: تجويد) dan [[Sejarah]] juga berkemahiran tinggi dalam [[Bahasa Arab]] nahu (ﻧﺤﻮ) dan saraf (ﺻﺮف) dan beberapa ilmu alat yang lain. Semasa pengajian di [[Madrasah]] [[Sekolah pondok|Padang Lalang]], Allahyarham TG amat di hormati dalam kalangan para pelajar diatas kelebihan dan kebolehannya sehingga dilantik menjadi “kepala matala’ah” yang merupakan jawatan yang bukan mudah untuk diperolehi dalam sistem pengajian pondok pada ketika itu.
 
==Pendidikan di Mekah==
Sekitar tahun 1960M, Allahyarham TG berpeluang menyambung pengajian di [[Mekah]] ([[Arab]]: مكة المكرمة) yang telah menjadi cita-cita setiap pelajar agama khususnya sistem pondok pada ketika itu. Pengajian di [[Mekah]] tidak lama, cuma 3 tahun sahaja namun sudah cukup bagi mempertajamkan lagi ilmu pengetahuan yang telah di pelajari sebelum itu. Diantara gurunya yang berasal dari tanah jawi adalah '''Syeikh Muhammad Yasin bin Muhammad Isa al-Fadani''' dari [[Padang]], [[Indonesia]] ([[Arab]]: الشيخ محمد ياسين بن محمد عيسى الفاداني). Sheikh Muhammad Yasin pernah berkunjung ke Sekolah pondok Ahmadiah al-Ijtima’iah Padang Lalang, Bukit Mertajam pada awal tahun 1980an atas jemputan pihak pengurusan madrasah. Di ketika inilah Allahyarham TG berpeluang bertemu semula dengan gurunya setelah 20 tahun kembali ke tanah air.
 
Seorang lagi adalah Allahyarham '''Syeikh Abdul Qadir bin Abdul al-Mutallib''' <ref>Koleksi tulisan Allahyarham Wan Mohd. Saghir Abdullah H.M.Zainuddin. Bicara Agama Utusan Malaysia, Tajuk: '''Ulama besar Mandailing - Wasiat pedoman ahli keluarga''' [http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2005&dt=0411&pub=utusan_malaysia&sec=bicara%5Fagama&pg=ba_01.htm&arc=hive/ Sheikh Abdul Qadir bin Abdul Mutallib al-Mandaili al-Indonesi]</ref> al-Indonesi al-Maindili ([[Arab]]:اﻟﺸﻴﺦ ﻋﺒﺪ اﻟﻘﺎدر ﺑﻦ ﻋﺑﺪ اﻟﻣﻄﻠﺐ الاﻧﺪوﻧﺴﻲ اﻟﻤﻨﺪﻳﻟﻲ رﺣﻤﻪ الله تعالى) [[Mandailing]] juga dari [[Sumatera|Indonesia]] (Pengarang kitab Penawar Bagi Hati), tetapi pernah berguru dengan Syeikh Haji Wan Ibrahim (اﻟﺸﻴﺦ ﺣﺎج وان إﺑﺮاﻫﻳﻢ) (PakCu Him) bin Syeikh Wan Abdul Qadir al-Fathani (Tok Bendang Daya-II) iaitu adik kepada Syeikh Haji Wan Muhammad Zainal Abdidin atau singkatanya Syeikh Muhammad Zain al-Fathani (الشيخ محمد زين الفطاني); Penyusun kitab Akidatun-Najin (عقيدة الناجين), di [[Sekolah pondok]] Gajah Mati, [[Kedah]].
 
Sekitar tahun 1960, Haji Sabran menyambung pengajian di [[Mekah]] selama tiga tahun. Antara gurunya ialah Syeikh [[Muhammad Yasin Al-Fadani]] dari [[Padang]], [[Indonesia]] dan Syeikh Abdul Qadir Al-Mandili.
Pak Cu Him Gajah Mati, mengirimkan Syeikh AQAM al-Mandaili untuk memperdalamkan ilmu kepada Syeikh Wan Daud bin Mustafa al-Fathani atau Tok Cik Wan Daud (bapa saudara kepada Pak Cu Him) dan Syeikh Wan Ismail bin Abdul Qadir al-Fathani atau Pak De 'El (abang Pak Cu Him). Syeikh AQAM adalah sezaman dan juga guru kepada Allahyarham [[Syeikh Juned Tola]] serta sahabat kepada Allahyarham [[Syeikh Idris al-Marbawi]] (الشيخ إدريس المرباوي رحمه تعالى); Pengarang Kamus Idris Marbawi.
 
== Kerjaya ==
Sekembalinya Allahyarham TG ke tanah air, mula beliau menabur bakti di bumi bertuah kampong tanah kelahiran dan menetap serta berpusat di Surau al-Ansar, Alor Pongsu, [[Bagan Serai]] Perak. Dengan harapan begitu tinggi untuk mengajar dan menyebarluaskan ilmu agama yang telah diperolehi. Demi untuk mencari keredhaan Allah Ta'ala dan berkongsi dengan semua ahli keluarga dan membantu agama Allah Ta'ala dengan kerja-kerja dakwah kepada masyarakat di sekitar kampong. Hampir keseluruhan pelusok kampong di dalam daerah [[Kerian]] yang tidak dikunjungi oleh Allahyarham TG atas jemputan masyarakat sekitar yang mendambakan ilmu pengetahuan agama.
Sekembalinya Haji Sabran ke tanah air, beliau mula menabur bakti di tanah kelahirannya dan menetap di Surau al-Ansar, Alor Pongsu, [[Bagan Serai]], Perak.
 
==Istiqamah dalam menuntut dan mengajar ilmu==
Baris 255 ⟶ 248:
 
==Pengiktirafan yang diterima==
Allahyarham TG pernah menerima anugerah '''“Tokoh Ma’al Hijrah”''' peringkat Daerah [[Kerian]] pada tahun 2006.
Menjalankan kerja dakwah adalah kerja yang sangat mulia di sisi Allah Ta'ala. '''''“Jika kamu menolong Agama Allah, nesacaya Allah pasti akan menolong kamu”''''' mafhum ayat al-Quran. Pengiktirafan Allah Ta'ala inilah yang tertinggi dan mahu di kejar oleh para ilmuan dan pendakwah sejak dari zaman Rasullulllah s.a.w, para sahabat baginda, pengikut sahabat dan pewaris-pewaris baginda hingga akhir zaman. Bagi yang merintis jalan yang mulia dan berliku ini, tiada yang lebih penting dari pengiktirafan dari Allah Ta'ala <ref>[[Surah Faatir]] (ﺳﻮره ﻓﺎﻃﺮ Pencipta) ayat 28</ref>:
 
'''(إﻧﻤﺎ ﻳﺨﺸﻲ اﻟﻠﻪ ﻣﻦ ﻋﺑﺎده اﻟﻌﻠﻤﺎء)'''
 
Ertinya: '''''"Sesungguhnya orang yang paling takut kepada Allah Ta'ala dari kalangan hamba-Nya hanyalah Ulama’”'' '''<ref>Al-Qur'an (اﻟﻔﺮأن اﻟﻛﺮﻳﻢوﺗﺮﺟﻤﻪﻣﻌﺎﻧﻳﻪاﻟإﻧﺪوﻧﻳﺴﻴﻪ) dan Terjemahan, Hadiah Khadim al-Haramain asy Syarifain Raja Fahd ibn'Abd al'Aziz al Saud. , Yayasan Penyelenggara, Penterjemah/Pentafsir Al-Qur'an Jakarta, 1 Mar, 1971
</ref>
 
Bukanlah pengiktirafan dunia yang mahu dikejar. Paling penting adalah untuk mencari keredhaan Allah Ta'ala, mengeluarkan diri, keluarga serta maysrakat dari zulmat (ﻇﻠﻤﻪ) gelap kejahilan dan berkongsi ilmu pengetahuan yang ada. Inilah antara tiga tujuan utama dalam menjalankan usaha dakwah. Bukanlah di minta tetapi mungkin atas kesedaran pihak-pihak yang berwajib; Allahyarham TG pernah menerima anugerah '''“Tokoh Ma’al Hijrah”''' peringkat Daerah [[Kerian]] pada tahun 2006.
 
==Kerjaya dalam bidang politik tanah air==