Barty Crouch Junior: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 23:
Barty bertegas mengatakan dia tidak bersalah, mendakwa dia hampir tertipu dan merayu kepada bapanya di hadapan seluruh Wizengamot (saksinya termasuk [[Rita Skeeter]] dan [[Albus Dumbledore]]) untuk membebaskannya dari sebarang tuduhan. Bartemius Crouch Sr. berada dalam keadaan tertekan untuk membawa semua Death Eater yang terlibat ke muka pengadilan. Beliau dikenakan hukuman oleh bapanya sendiri untuk berada di [[Azkaban]] seumur hidup ketika berumur 19 tahun.
 
Walau bagaimanapun, setahun kemudian, bapa beliau jugalah yang membebaskannya untuk memenuhi hajat ibunya yang hampir mati dengan menukar badan menggunakan Posyen Polijus. Ibunya mati tak berapa lama kemudian dan dikebumikan dengan menggunakan namanya. Bapanya mengenakan sumpahan Imperius ke atasnya untuk mengawalnya daripada terlibat semula dengan kegiatan liarnya dulu. Maka, dia dipaksa untuk bersembunyi di bawah Jubah Halimunan setiap masa dan dijaga oleh elf rumahnya, Winky.
 
===Kurungan bapa===
Malangnya, Bertha Jorkins mengetahui tentang hal ini dan berita tersebut sampai ke pengetahuan [[Lord Voldemort]]. Maka, Voldemort menyelamatkan beliau dan mengenakan sumpahan Imperius pula ke atas bapanya. Lalu, beliau menculik [[Alastor Moody|Mad-Eye Moody]] dan menyamar sebagai Moody dengan bantuan posyen polijus.
 
Bapanya mengenakan sumpahan Imperius ke atasnya untuk mengawalnya daripada terlibat semula dengan kegiatan liarnya dulu. Maka, dia dipaksa untuk bersembunyi di bawah Jubah Halimunan setiap masa dan dijaga oleh elf rumahnya, Winky.
[[Imej:Crouch jr1.jpg|left|thumb|180px|[[Barty Crouch Jr.]] lakonan David Tennant dalam [[Harry Potter and the Goblet of Fire (filem)]]]]
 
Malangnya, Bertha Jorkins, seorang pekerja Kementerian, mengetahui tentang hal ini apabila dia datang ke rumah Crouch tanpa pemberitahuan. Crouch Sr. cuba untuk menyelasaikan hal ini dengan menggunakan mantera pelupa tetapi disebabkan dia tidak mahir dalam jampi itu, Jorkin mengalami kerosakan otak.
 
Beberapa tahun kemudian, [[Peter Pettigrew]] yang di bawah arahan Voldemort, mengeluarkan maklumat ini dan berita tersebut sampai ke pengetahuan [[Lord Voldemort]] termasuklah berkenaan [[Kejohanan Ahli Sihir Trio]] yang akan dilakukan di [[Hogwarts]]. Maka, Voldemort membunuh Jorkins dan Kementerian mendakwa dia telah "hilang" berbulan-bulan lamanya.
 
===Piala Dunia Quidditch===
Malangnya, Bertha Jorkins mengetahui tentang hal ini dan berita tersebut sampai ke pengetahuan [[Lord Voldemort]]. Maka, Voldemort menyelamatkanMenyelamatkan beliau dan mengenakan sumpahan Imperius pula ke atas bapanya. Lalu, beliau menculik [[Alastor Moody|Mad-Eye Moody]] dan menyamar sebagai Moody dengan bantuan posyen polijus.
 
[[Imej:Crouch jr1.jpg|left|thumb|180px|[[Barty Crouch Jr.]] lakonan David Tennant dalam [[Harry Potter and the Goblet of Fire (filem)]]]]
 
Beliau mengambil alih tugas Moody yang sepatutnya mengajar [[Mata pelajaran Hogwarts#Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam|Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam]] di Hogwarts. Kemudian, beliau sendiri telah membunuh ayahnya kerana sukar untuk menjalankan perancangannya disebabkan nama mereka yang sama.