Perakuan Hak 1689: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
 
Perakuan Hak 1689 merupakan pernyataan bagi hak-hak tertentu yang penulisnya merasakan apa yang perlu didapati oleh warganegara dan/atau penduduk yang bermustautin bagi sesuatu [[monarki berperlembagaan]]. Ia termasuklah hak Subjek untuk menghantar petisyen kepada Monarki dan hak Subjek untuk mempertahankan diri. Ia juga menjelaskan (atau di dalam kaca mata penulisnya, menggariskan semula) bahawa sesetengah keperluan perlembagaan yang melibatkan tindakan diraja, memerlukan kelulusan dari orang yang ditadbir seperti yang diwakili oleh [[Parlimen England|Parlimen]]. Dalam aspek ini, ia berbeza dengan "perakuan hak" yang lain, terasuklah [[Perakuan Hak Amerika Syarikat]], walaupun banyak unsur dari lapan yang pindaan pertama [[Perlembagaan Amerika Syarikat]] melambangkan kandungan perakuan ini.
 
==Latar belakang==
Dalam revolusi, [[William III dari England|William of Orange]] mendarat dengan tenteranya di England pada [[5 November]] [[1688]]. [[James II dari England|James II]] cuba untuk menghalang penaklukan itu. Baginda kemudian menghantar wakil untuk berbincang tetapi akhirnya lari pada [[23 Disember]] [[1688]].
 
Sebelum William dan [[Mary II dari England|Mary]] disahkan sebagai pemerintah bersama bagi [[England]] dan [[Ireland]], mereka menerima '''Perisytiharan Hak''' yang dibuat oleh [[Resam Parlimen]] yang dhantar kepada mereka di [[Banqueting House]], [[Whitehall]], pada [[13 Februari]] [[1689]]. Dengan menerima Perisytiharan Hak itu, William dan Mary ditawwarkan takhta dan mereka ditabalkan sebagai raja bersama pada April 1689. Perisytiharan Hak itu kemudian dimasukkan ke dalam Akta Parlimen, yang kini dikenali sebagai Perakuan Hak, pada [[16 Disember]] [[1689]].
 
Dalam Kerajaan [[Scotland]] yang kemudian terpisah, Tuntutan Hak 1689 bagi [[Parlimen Scotland|Estet Scotland]] dinyatakan dalam pernyataan yang berbeza, tetapi mempunyai kesan yang hampir serupa, dengan mengisytiharkan William dan Mary menjadi Raja dan Permaisuri Scotland pada [[11 April]] [[1689]].
 
 
[[Category:Akta Parlimen England]]