Kuasa kuda: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hezery99 (bincang | sumb.)
Hezery99 (bincang | sumb.)
Baris 109:
'''Kuasa kuda elektrik''' digunakan di dalam bidang kejuruteraan elektrik untuk mengukur kuasa jentera elektrik serta didefinisikan setepatnya sebagai 746 W pada kecekapan 100%. Motor elektrik tidak mungkin boleh dijalankan pada kecekapan 100%. Plat nama pada motor elektrik menunjukkan kuasa keluaran motor dan bukan kuasa elektrik yang diperlukannya.
 
===Hubungan dengan torkkilasan===
Dengan nilai [[kilasan]] yang diberi, kuasa kuda boleh dikira. Persamaan piawaian bagi hubungan kilasan dalam unit [[kaki-paun]], kelajuan putaran dalam [[putaran seminit|RPM]] dan kuasa kuda ialah:
:<math>P [ {\rm hp}] = {[\Tau / ({\rm ka \cdot lbf})] [\omega / ({\rm r/min})] \over 5252}</math>
 
Diberi <math>P</math> sebagai kuasa, <math>\tau</math> sebagai kilasan, dan <math>\omega</math> sebagai putaran seminit. Di luar Amerika Syarikat, kebanyakan negara menggunakan [[newton meter]] sebagai unit bagi kilasan. Kebanyakan spesifikasi [[kereta]] menyatakan kilasan dalam unit newton meter. Persamaan piawaian bagi kilasan dalam unit newton meter, kelajuan putaran dalam [[putaran seminit|RPM]] dan kuasa dalam kilowatt ialah:
:<math>P [ {\rm kW}] = {[\Tau / ({\rm N \cdot m })] [\omega / ({\rm r/min})] \over 9549}</math>
 
Kesemua ini berdasarkan definisi oleh Watt mengenai kuasa kuda mekanikal. Nilai pemalar 5252 dan 9549 sudah dibundarkan.
 
5252 datang daripada 33,000 (ka.lbf/min) / 2π (radian/putaran),
 
dan 9549 datang daripada 60 (s/min) x 1000 (W/kW) / 2π (radian/putaran).
 
Sila lihat [[kilasan]].
 
===Kuasa kuda tarikan===