Petir: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hezery99 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 9:
 
Baru-baru ini, ijmak tersebut telah dihakis oleh pemerhatian yang menyukat [[tekanan lampau]] dalam simulasi kilat lebih besar berbanding apa yang dapat tercapai oleh jumlah pemanasan yang didapati. Pemerhatian alternatif ini bergantung pada kesan elektrodinamik tindakan arus yang besar terhadap plasma dalam panahan kilat.<ref>P Graneau, The cause of thunder, 1989 J. Phys. D: Appl. Phys. 22 1083-1094 doi:10.1088/0022-3727/22/8/012</ref>
 
== Mengira jarak kilat ==
Cahaya kilat, diikuti bunyi petir beberapa saat kemudian adalah, bagi kebanyakan orang, gambaran pertama mengenai fakta bahawa [[bunyi]] bergerak lebih perlahan daripada [[cahaya]]. Dengan menggunakan perbezaan ini, seseorang boleh menganggar jarak panahan kilat dengan mengira selang masa antara masa cahaya kilat kelihatan dan masa bunyi petir kedengaran. [[Kelajuan bunyi]] di dalam udara kering dianggarkan 343 m/s pada 20&nbsp;°C.
<ref> Sila rujuk contoh halaman 14-36 dalam {{cite book
| title = Handbook of Chemistry and Physics, 72nd edition, special student edition
| publisher = The Chemical Rubber Co. | date = 1991
| location = Boca Raton | pages = | isbn = 0-8493-05625-9}} </ref>
[[Kelajuan cahaya]] adalah cukup tinggi sehinggakan ia dianggap sebagai infiniti dalam kiraan ini. Oleh itu, jarak petir dianggarkan sejauh 1 kilometer bagi setiap 2.9 saat. Dalam 5 saat yang sama, cahaya boleh mengelilingi bumi sebanyak 37 kali. Petir jarang kedengaran pada jarak melebihi 24 kilometer. Cahaya kilat yang berlaku serentak dengan bunyi petir yang sangat kuat, juga dipanggil ''halilintar'', menandakan panahan kilat adalah sangat dekat.
 
== Ketakutan terhadap petir ==
Ketakutan terhadap petir dikenali sebagai [[astrafobia]].
 
== Lihat juga ==
* [[Ribut petir]]
* [[Kilat]]
 
==Rujukan==