Monorel KL: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Masgatotkaca (bincang | sumb.)
+Stesyen Tun Sambanthan
Hezery99 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 30:
|}
 
'''KL Monorail''' adalah perkhidmatan monorail[[monorel]] dalam bandar yang menghubungkan bahagian utara dan pusat bandar [[Kuala Lumpur]]. Ia merentasi pusat perdagangan dan perniagaan utama, jajaran membeli-belah dan rangkaian hotel di Kuala Lumpur sebelum menamatkan perkhidmatannya di [[Kuala Lumpur Sentral]].
 
Ia dikendalikan KL Monorail System Sdn Bhd, sebuah anak syarikat milik KL Infrastructure Group Bhd.
Baris 41:
Projek pembangunan KL PRT terbahagi kepada dua fasa pembinaan. Fasa pertama melibatkan pembinaan sebuah depot dan landasan monorel dalam bandar sepanjang 8.6 kilometer dengan 11 buah stesen perhentian. Fasa kedua pula melibatkan pembinaan 11 buah stesen perhentian dan landasan monorel 12 kilometer di sepanjang tebing Sungai Klang projek pembangunan Kuala Lumpur Linear City. Kerja-kerja pembinaan fasa pertama KL PRT bermula pada tahun 1997. Walaubagaimanapun, ia tergendala akibat krisis kewangan Asia.
 
Berikutan itu, satu langkah telah diambil bagi menangani krisis tersebut sekaligus mengurangkan bebanan perbelanjaan kerajaan Malaysia. Pada tahun 1998, kerajaan Malaysia mengambil keputusan untuk membekukan semua projek infrastruktur dan hartanah yang masih di peringkat perancangan. Ia termasuk pembatalan projek pembangunan Kuala Lumpur Linear City dan fasa kedua KL PRT. Krisis kewangan Asia juga telah memaksa KL PRT Sdn Bhd menyemak semula pelan pembangunan KL PRT akibat kejatuhan nilai matawang Ringgit Malaysia. Ia menyaksikan KL PRT Sdn Bhd membatalkan perjanjian pakatan dengan Hitachi Ltd sebagai pembekal sistem teknologi [[monorel]] KL PRT. Berikutan itu, syarikat pakatan KL PRT Sdn Bhd dibubarkan dan sebuah syarikat baru KL Monorail System Sdn Bhd ditubuhkan.
 
Kerja pembinaan disambung pada bulan Julai 1998 oleh [[MTrans|MTrans Holdings]], yang menghasilkan kelengkapan sendirinya bagi meringankan kos penyiapan;<ref name="MonorailsOfAsia"/> akhirnya aliran ini selesai dibina setelah memakan kos RM1,180 juta. Apabila perkhidmatan dilancarkan pada tahun 2003, syarikat induk dan pemilik KL Monorail, iaitu KL Infrastructure Group, bersetuju untuk memegang konsesi 40 tahun bagi mengendali sistem monorel.
 
[[Imej:YosriStesyenMonorel.jpg|right|300px|Stesen monorailmonorel Kuala Lumpur.]]
 
===Kemalangan David Cheliah===
Baris 141:
==Lihat juga==
 
*[[Monorel]]
*[[MonorailMonorel di Malaysia]]
*[[Aliran Ampang]]
*[[Aliran Kelana Jaya]]