Abdullah Ahmad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Tan Sri Abdullah Ahmad''' atau Dollah Kok Lanas merupakan [[ahli politik]] [[UMNO]] /[[ Barisan Nasional]] dari [[Kok Lanas]], Kelantan Malaysia. BeliauRamai lahirpenulis beranggapan beliau sangat berpengaruh pada tahunzaman [[1933]]Tun Abdul Razak dan kinizaman Tun berusiaDr 75Mahathir tahunMohamad.
 
Beliau lahir pada 1933 dan kini 75 tahun. Isterinya Puan Sri Fauzah Mohamad Darus.
== Pendidikan ==
 
Wartawan The Sun menganggap Abdullah Ahmad mempunyai 9 nyawa .
Beliau berkelulusan [[Kolej Melayu Kuala Kangsar]] dan mendapat pendidikan di [[Universiti Cambridge]] dan [[Universiti Harvard|Harvard]].
 
== Politik Pendidikan==
BeliauBerkelulusan berkelulusan [[Kolej Melayu Kuala Kangsar]] dan mendapat pendidikan di [[Universiti Cambridge]]Canbridge dan [[Universiti Harvard|Harvard]].
Beliau pernah menjadi pengerusi Syarikat Permodalan Kebangsaan (SPK) pada 1987 , sebuah syarikat Bumiputera yang mulanya amat berjaya. Syarikat ini menjalankan perniagaan pengangkutan melalui SJ Kumpulan Sdn Bhd dan Nakufreight Sdn Bhd.
==Politik==
Sekembali dari belajar di Amerika Syarikat ketika berusia 25 tahun, beliau dilantik menjadi ketua Bahagian UMNO Kok Lanas, Kelantan. Kemudian menjadi Timbalan Menteri di Jabatan Persana Menteri pada tahun 1970.Beliau merupakan bekas setiusaha politik Perdana Menteri Malaysia ke-2, Tun Abdul Razak Hussein sejak Oktober 1973. Abdullah bekerja dengan Tun Razak selama 14 tahun dari 1962 hingga 1976.
 
Abdullah Ahmad pernah merengkok di penjara selama lima tahun di bawah ISA (Julai 1976- 22 Julai 1981) di zaman pentadbiran Tun Hussein Onn kerana dipercayai terbabit dengan anasir subversif - komunis. Menteri Dalam Negeri ketika itu ialah Tan Sri Ghazali Shafie. Beliau ditahan di bawah ISA bersama Kassim Ahmad (7 tahun), Syed hussein Ali (7 tahun) dan Abdullah Majid (4 tahun) dan Tan Sri Abdul Samad Ismail . Ketika itu terdapat 900 tahanan ISA yang terbabit dengan komunis. Ramai yang dibebaskan ketika Dr Mahathir Mohamad mula dilantik menjadi Perdana Menteri Malaysia ke-5 pada Julai 1981. <ref>[http://www.mir.com.my/lb/un/98html/14june98a.htm Writing a Memoir is a painful pleasure]</ref> Beberapa pemimpin cuba menyelamatkan beliau dari ditahan di bawah ISA seperti Dr Mahathir Mohamad , Ghafar Baba,Musa Hitam,Rahman Yaakob dan Syed Nasir Ismail .<ref>[http://72.14.235.104/search?q=cache:0PE1Hm6LEC0J:www.agendadaily.com/tips/content.jsp%3Fid%3Dcom.tms.cms.article.Article_585c015f-3132372e-fe30af00-34ccf539+abdullah+ahmad+kok+lanas+arab+saudi&hl=en&ct=clnk&cd=3&gl=my Saya bukan mastermind Dr Mahathir – Tan Sri Abdullah]</ref> Pada Februari 1977 sepatutnya Abdullah Ahmad dan Abdullah Majid mengadakan sesi pengakuan di televisyen berhubung pembabitan mereka dengan komunis.<ref>[http://books.google.com.my/books?id=HNEGTjlwMpEC&pg=PA101&lpg=PA101&dq=abdullah+ahmad+ghazali+shafie&source=web&ots=mi0YDbcvS3&sig=zMjnDNHO0yp32q4sIiceyX-Xnu4&hl=en&sa=X&oi=book_result&resnum=1&ct=result#PPA102,M1 ]</ref>
Beliau merupakan bekas setiusaha politik [[Perdana Menteri Malaysia]] ke-2, [[Tun Abdul Razak|Tun Abdul Razak Hussein]].
 
Dalam pilihan raya umum 1986, Dr Mahathir meminta beliau bertanding di kerusi parlimen Kok Lanas, Kelantan. Dalam rombakan kabinet pada 23 OKTOBER 1987, Abdullah Ahmad dilantik sebagai __ . Tahun 1987-1988 UMNO bergolak dan diharamkan.
Pernah pernah merengkok di penjara selama lima tahun di bawah [[ISA]] ([[1976]]-[[1981]]) di zaman pentadbiran [[Tun Hussein Onn]] kerana dipercayai terbabit dengan anasir subversif-komunis. [[Menteri Dalam Negeri]] ketika itu ialah [[Ghazali Shafie|Tan Sri Ghazali Shafie]]. Beliau ditahan di bawah ISA berama Kassim Ahmad (7 tahun), Syed hussein Ali (7 tahun) dan Abdullah Majid (4 tahun) dan Tan Sri Abdul Samad Ismail () . Ketika terdapat 900 tahanan ISA. Ramai yang dibebaskan ketika [[Mahathir bin Mohamad|Datuk Seri Dr. Mahathir bin Mohamad]] (kini digelar Tun) mula dilantik menjadi Perdana Menteri Malaysia ke-5 pada Julai 1981. <ref>[http://www.mir.com.my/lb/un/98html/14june98a.htm Writing a Memoir is a painful pleasure]</ref>
 
Apabila beliau kalah dalam pilihan raya umum, Tun Dr. Mahathir Mohamad melantik Abdullah Ahmad menjadi duta khas ke [[Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu]] selama 2 tahun. Di New York beliau menulis dua buah buku berkaitan dengan mentornya [[Tun Abdul Razak]].
Jawatan terakhirnya adalah sebagai Ketua Pengarang Kumpulan The New Straits Times, dipecat dari jawatan oleh [[Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi]]. Tempat beliau diganti oleh Datuk Ahmad Talib ketika Abdullah Ahmad berada di [[Hong Kong]].
 
Jawatan terakhirnya adalah sebagai Ketua Pengarang Kumpulan The New Straits Times (2002-2003). Kemudian pada November 2003 beliau dipecat dari jawatan itu oleh Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi kerana mengkritik pemerintahan feudal di Arab Saudi. Tempat beliau diganti oleh Datuk Ahmad Talib dan [[Kalimullah Hassan]] . Beliau dipecat ketika Abdullah Ahmad berada di [[Hong Hong]]. <ref>[http://rockybru.com.my/2006/06/who-next.html Who Next ?]</ref> <ref>[http://www.agendadaily.com/tips/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_585c015f-3132372e-fe30af00-34ccf539 Saya bukan mastermind Dr Mahathir – Tan Sri Abdullah]</ref>
Oleh kerana namanya sama dengan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, maka beliau lebih gemar memanggil Perdana Menteri sebagai Badawi sahaja.
 
Dato' Abdullah Ahmad pernah mendedahkan penyelewengan Wang PPRT sejumlah RM47 juta yang melibatkan Dato Annuar Musa. Rencana tentang isu ini disiarkan dalam Mingguan Malaysia bertarikh 11 November 2001 bertajuk 'Skandal PPRT Kelantan'. Masihkah fitnah?. Annuar Musa pula mendedahkan kelulusan peruntukan Menteri Pembangunan Luar Bandar sebanyak RM50,000 untuk satu projek di tanah milik Dato' Abdullah Ahmad; (Mingguan Malaysia 18 Nov. 2001)<ref>[http://www.angelfire.com/tv2/myshinshin/massie/ciksiti0007.html Mengenali UMNO dari Tulisan Abdullah Ahmad dan Annuar Musa ]</ref> Annuar Musa pernah menjadi ADUN Kok Lanas . Kemudian parlimen Kok Lanas ditukar nama kepada Ketereh.
Apabila beliau kalah dalam pilihan raya umum, Tun Dr. Mahathir Mohamad melantik Abdullah Ahmad menjadi duta khas ke [[Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu]] selama 2 tahun. Di New York beliau menulis dua buah buku berkaitan dengan mentornya [[Tun Abdul Razak]].
 
Ketika Abdullah menerajui Institut Kajian Politik dan Ekonomi (Ikape) dan menganjurkan ceramah Tun Dr Mahathir Mohamad. Rakaman DVD kecaman Tun Dr Mahathir terhadap Abdullah Ahmad Badawi tersebar luas. Oleh kerana namanya sama dengan PM Abdullah Ahmad Badawi, maka beliau lebih gemar memanggil PM sebagai Badawi sahaja. Beliau berkhidmat dengan [[Abdullah Ahmad Badawi]] sebagai PM selama 21 hari sahaja. Sejak itu beliau banyak mengatur program menjemput Tun Dr Mahathir di pentas tertentu untuk memberi ceramah seperti pada 10 November 2005.
Selepas balik ke Malaysia, beliau dilantik sebagai Pengarah Eksekutif di NST pula sehingga dipecat oleh [[Abdullah Ahmad Badawi]] pada tahun [[2003]].
 
Pada 26 Julai 2006 beliau dan Ibrahim Ali menganjurkan syarahan Tun Dr [[Mahathir Mohamad]] di [[Kota Bharu]], [[Kelantan]]. Dr Mahathir dijemput oleh Majlis Tindakan Rakyat Kelantan yang dipengerusikan oleh Dato [[Ibrahim Ali]]. Dikatakan Dato’ [[Nik Sapiea Nik Yusof]] telah menyembur spray pemedih mata ke muka Tun Dr Mahathir di [[Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra]], [[Kota Bharu]], [[Kelantan]]. <ref>[http://chegubard.blogspot.com/2006/07/dua-datuk-rebut-sambut-mahathir-punca.html Dua Datuk rebut sambut Mahathir punca gas lada itam !]</ref>
== Penulisan ==
Perebutan menjadi penganjur antara Ibrahim Ali dengan Nik Sapiea menjadi punca mata Tun Dr Mahathir disembur dengan gas pemedih mata.<ref>[http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=3782&Itemid=59 Wawancara Abdullah Ahmad: "Apa salah kalau saya atur program Mahathir?"]</ref>
== Penulisan ==
Beliau merupakan seorang yang cukup berstail dalam penulisan profail politik Malaysia semasa. Tulisannya pernah menimbulkan kerumitan hubungan diplomatik Malaysia-Arab Saudi. Beliau juga dilihat sebagai pengampu Tun Dr. [[Mahathir Mohamad]] malah dianggap sebagai "budak jahat" oleh musuhnya.
 
Ceramahnya yang bertajuk [[Ketuanan Melayu]] yang disampaikan di Singapura mencetuskan polemik yang berpanjangan pada tahun 1986.Buku hasil tulisan beliau :
Beliau merupakan seorang yang cukup berstail dalam penulisan profail politik Malaysia semasa. Tulisannya pernah menimbulkan kerumitan hubungan diplomatik Malaysia-Arab Saudi. Beliau juga dilihat sebagai pengampu Tun Dr. [[Mahathir Mohamad]] malah dianggap sebagai "budak jahat" oleh musuhnya.
* On the Record
 
* The Dairy
Ceramahnya yang bertajuk [[Ketuanan Melayu]] yang disampaikan di Singapura mencetuskan polemik yang berpanjangan pada tahun 1986.
 
[[Kategori:Ahli politik Malaysia]]