Wilayah Bamiyan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Laman baru: right '''Wilayah Bamiyan''' adalah salah satu dari 34 Wilayah di Afganistan. Wilayah ini terletak di tengah negara Afghanistan . Ibu kotanya ...
 
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:Afghanistan-Bamiyan.png|right]]
'''Wilayah Bamiyan''' adalah salah satu dari 34 [[Wilayahwilayah di Afganistan[[Afghanistan]]. Wilayah ini terletak di tengah negara [[Afghanistan]] . [[Ibu kota]]nya juga bernama Bamiyan. Kota Bamiyan adalah kota terbesar di daerah [[Hazarajat]], [[AfganistanAfghanistan]], dan merupakan ibu kota kebudayaan kaum etnisetnik [[Hazara]] yang merupakan mayoritasmajoriti di daerah ini.
 
Bamiyan juga terkenal karena indahnya pemandangan alamnyaalam di kawasan lembah subur . Danau Band-i-Amir di barat Wilayah Bamiyan merupakan sebuah destinasi pelancongan bagi orang Afganistan[[Afghanistan]].
 
Pada zaman dahulu, AfganistanAfghanistan Tengah terletak secara strategisstrategik dan berkembang pesat karenakerana pengaruh [[Laluan SutraSutera]]. Banyak kafilah melintasi daerah ini yang berdagang antara [[KekaisaranKerajaan Romawi]], [[China]] dan [[India]]. Bamiyan merupakan tempat isytirehat bagi banyak pedagang dan pengembara . Di sinilah unsur-unsur seni [[Yunani]], [[FarsiParsi]] dan [[Buddha]] berpadu menjadi sebuah gaya klasik yang unik dan disebut [[Seni Buddha-Yunani]].
 
Di Bamiyan terletak tapak biara kuil Buddha. Banyak patung Buddha dipahat di tebing-tebing jurang menghadap kota Bamiyan. Dua patung utama ini, adalah patung Buddha yang berdiri dengan ketinggian 55 dan 37 meter, dan merupakan contoh-contoh terbesar patung Buddha yang dipahat di dunia. Kemungkinan besar merekapatung-patung agama ini dibangun pada [[abad ke-4]] dan [[abad ke-5]] Masehimasehi. Dalam sejarah [[Islam]] kuno, [[Nabi Ibrahim]] memusnahkan semua patung yang terdapat di [[Mekah]] . Semasa Nabi [[Muhamad]] menguasai [[Baitullah]] di [[Mekah]], baginda juga memusnahkan semua [[patung]] [[berhala]] yang ada kerana telah mencemari tempat suci agama [[Islam]] itu.Selama beberapa tahun, patung-patung ini merupakan ''mercutanda'' budaya dan disenaraikan oleh [[UNESCO]] dalam senarai [[Warisan Dunia UNESCO]]. Pada [[Mac]] [[2001]], rejim [[Taliban]] mengeluarkan [[fatwa]] agama bahawa patung-patung ini merupakan [[berhala]] dan memerintahkan untuk dihancurkan dengan senjata anti-udara dan bahan peledak lainnya.
 
== Politik ==
 
[[Gabenor]] Wilayah Bamiyan ialah [[Habiba Sarabi]], Gabenorgabenor wanita pertama AfganistanAfghanistan yang dilantik pada tahun [[2005]].
 
== Lihat pula ==
*[[Patung Buddha Bamiyan]]
 
{{Wilayah di AfganistanAfghanistan}}
{{geografi-stub}}
{{DEFAULTSORT:Bamiyan}}
 
[[Kategori:Wilayah AfganistanAfghanistan]]
[[Kategori:Laluan SutraSutera]]
[[ar:ولاية باميان]]
[[cs:Bamján (provincie)]]