Rangkaian: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Laman baru: '''Rangkaian Kawasan Luas.''' Rangkaian kawasan luas atau Wide Area Network(WAN) merupakan rangkaian pada jarak jauh dan teknologi yang biasanya digunakan untuk menyambungkan komput...
 
Polar (bincang | sumb.)
Menggantikan laman dengan '{{hapus|sudah dipindahkan}}'
Baris 1:
{{hapus|sudah dipindahkan}}
'''[[Rangkaian Kawasan Luas.]]'''
 
Rangkaian kawasan luas atau Wide Area Network(WAN) merupakan rangkaian pada jarak jauh dan teknologi yang biasanya digunakan untuk menyambungkan komputer yang berada pada lokasi yang berbeza seperti(negeri, negara & benua).
 
WAN diklasifikasi kepada tiga bahagian iaitu:-
a)Paket Suis
b)Litar Suis
c)teknologi Hybrid
 
[[Paket suis]]
 
Paket suis merupakan protokol yang merujuk kepada pesanan yang dibahagikan kepada paket-peket kecil sebelum dihantar pada destinasi.Setiap paket yang dihantar boleh melalui laluan yang berbeza untuk ke destinasinya.Bila semua paket diterima pesanan tersebut akan disusun kembali seperti pada pesanan asal.
 
Dalam paket suis teknologi yang digunakan adalah seperi X.25, TCP/IP dan Frame Relay.
 
'''[[X.25]]'''
-Merupakan teknologi dari paket suis.
Cara penghantaran data adalah memecahkan pesanan kepada peket-paket kecil sebelum dihantar. Pekat tersebut akan disusun kembali seperti pada pesanan asal.
-Berkongsi talian melalui permultipleksan.
 
Rangkaian X.25 paket suis membenarkan perkakasan jauh disambung antara satu sama lain mengunakan talian digital sendiri tanpa perlu menggunakan talian suwa yang mahal. Setiap talian yang bersambung dengan rangkaian X.25 perlu menggunakan peralatan yang dikenali sebagai '''Data Circuit-terminating Equipment (DCE).''' '''DCE pula disambung kepada Data Terminal Equipment (DTE)'''. X.25 membawa paket melalui rangkaian dari DTE kepada DTE melalui DCE.
-Satu sambungan di antara penghantar dan penerima dipanggil litar maya atau dikenali sebagai litar-litar logikal.