Kemiskinan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
→‎Dimensi Masyarakat: Teori ekonomi marxisme adalah salah
Pasaran bebas
Baris 32:
*Usaha Individu<br/>Seseorang boleh berusaha untuk menyelesaikan masalah kemiskinan yang dihadapinya oleh dirinya. Pada lazimnya seseorang itu dapat mengatasi kemisikinan dirinya menerusi pendidikan.
*Penyedekahan<br/>Penyedekahan merupakan satu cara yang baik untuk membantu golongan termiskin dalam masyarakat. Tetapi ia tidak dapat mengatasi masalah kemisikinan secara keseluruhan.
*Pembangunan Ekonomi<br/>Pembangunan ekonomi bermaksud penambahan barangan dan perkhidmatan yang ditawarkan dalam pasaran di sesebuah negara. Pembangunan ekonomi merupakan cara yang paling berkesan untuk mengatasi masalah kemiskinan. Tetapi ia harus disertai dengan pengagihan pendapatan yang adil dalam masyarakat. [[Bank Dunia]] dan [[Tabung Kewangan Antarabangsa]] cadangkan pembangunan ekonomi sebagai faktor yang paling penting dalam mengatasi kemiskinan.
*Pembangunan Masyarakat<br/>
*Pasaran bebas
[[Milton Friedman]] dan lain-lain cadangkan pasaran bebas untuk bagi pembangunan ekonomi dan mengatasi kemiskinan. Jika ada pembangunan ekonomi ada pulak pengurangan kemiskinan. Jika KDNK tumbuh dengan 1% kemiskinan akan dikurangi dengan lebih kurang 1%.<ref>J. Humberto Lopez, Pro-poor growth: a review of what we know (and of what we don't) http://siteresources.worldbank.org/INTPGI/Resources/15163_ppg_review.pdf</ref><ref>David Dollar & Aart Kraay, Growth is good for the poor http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=632656</ref>
 
 
== Lihat juga ==