Kenderaan tempur berperisai: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zamwan (bincang | sumb.)
Zamwan (bincang | sumb.)
Baris 34:
 
== Kenderaan tempur infantri ==
[[Image:1BFV01.jpg|thumb|AnSebuah Americankenderaan tempur infantri, [[M2 Bradley]] Infantrybuatan fightingAmerika vehicleSyarikat.]]
{{Main|InfantryKenderaan fightingtempur vehicleinfantri}}
 
Kenderaan tempur infantri (IFV) merupakan sejenis [[pengangkut anggota berperisai]] yang mana membenarkan infantri untuk berperang dari dalamnya, dan boleh memberi bantuan tembakan yang penting. IFV pertama merupakan [[BMP-1]] buatan Soviet, yang mana mengejutkan para penganalisis perisikan barat apabila ia muncul di dalam satu perbarisan ketenteraan pada tahun 1967.
An infantry fighting vehicle (IFV) is an [[armoured personnel carrier]] which allows the infantry to fight from inside, and can provide significant fire support. The first IFV was the Soviet [[BMP-1]], which surprised western intelligence analysts when it appeared in a military parade in 1967.
 
IFV moden merupakan sejenis pengangkut yang dipersenjatai secukupnya dan membenarkan infantri di dalamnya bertempur dari dalam. Ia berbeza dengan APC terawal berdasarkan persenjataan beratnya yang membolehkan IFV memberi bantuan tembakan terus semasa serbuan, tapak tembakan membolehkan infantri untuk menembak [[senjata api|senjata persendirian]] apabila terpasang dan [[perisai kenderaan|perisai]] yang dipertingkatkan. IFV juga biasanya dilengkapi dengan selaras meriam automatik berkaliber 20mm atau lebih, dan kemungkinan dengan [[peluru berpandu anti kereta kebal]]. IFV juga biasanya dipasang dengan [[runut Caterpillar|runut]], akan tetapi kenderaan jenis beroda mungkin terdapat di dalam kategori ini.
Modern [[IFV]]s are well-armed infantry carriers that allow the infantry inside to fight from within the vehicle. They are different from earlier APCs by their heavier armament allowing them to give direct-fire support during an assault, firing ports allowing the infantry to fire [[firearms|personal weapons]] while mounted, and improved [[vehicle armour|armour]]. They are typically armed with a twenty millimetre or larger [[autocannon]], and possibly with [[ATGM]]s. IFVs are usually [[Caterpillar track|tracked]], but some wheeled vehicles fall into this category, too.
 
IFV yang dipasang khusus telah mengambil alih beberapa peranan atau tugas kereta kebal ringan; ia digunakan di dalam tugas-tugas pengawasan, dan IFV ringan boleh digunakan oleh unit-unit udara yang mana harus mampu untuk bertempur tanpa kuasa tembak tinggi yang diberikan oleh kereta kebal.
Specially-equipped IFVs have taken on some of the roles of light tanks; they are used by reconnaissance organizations, and light IFVs are used by airborne units which must be able to fight without the heavy firepower of tanks.
 
== Pemusnah kereta kebal ==