Agensi Tenaga Antarabangsa

Agensi Tenaga Antarabangsa (IEA; Perancis: Agence internationale de l'énergie) ialah sebuah pertubuhan antara kerajaan yang berpangkalan di Paris ditubuhkan dalam rangka Organisasi Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD) pada tahun 1974 berikutan krisis minyak 1973 . IEA pada mulanya didedikasikan untuk bertindak balas terhadap gangguan fizikal dalam pembekalan minyak, serta berfungsi sebagai sumber maklumat mengenai statistik mengenai pasaran minyak antarabangsa dan sektor tenaga lain.

Agensi Tenaga Antarabangsa
Agensi Tenaga Antarabangsa
Jata
  Negara ahli IEA
  Calon penyertaan
  Negara Ahli Persatuan
SekretariatParis, Perancis
Keanggotaan30 negara
Pemimpin
• Pengarah Eksekutif
Fatih Birol
• Timbalan Pengarah Eksekutif
Paul Simons
PendirianNovember 1974 (49 tahun yang lalu) (1974-11)
Laman web rasmi
www.iea.org

IEA bertindak sebagai penasihat dasar untuk negara-negara anggotanya, tetapi juga bekerja dengan negara-negara bukan anggota, terutama China, India, dan Rusia. Mandat Badan telah diperluaskan untuk fokus pada "3E", dasar tenaga berkesan: keselamatan tenaga, pembangunan ekonomi, dan perlindungan alam sekitar.[1] Yang terakhir berfokus pada mitigasi perubahan iklim.[2] IEA memiliki peranan luas dalam mempromosikan sumber tenaga alternatif (termasuk tenaga boleh diperbaharui), dasar tenaga rasional, dan kerjasama teknologi tenaga multinasional.

Negara-negara ahli IEA harus mempertahankan tingkat stok minyak keseluruhan yang setara dengan sekurang-kurangnya 90 hari dari import bersih tahun sebelumnya. Pada akhir Julai 2009, negara-negara anggota IEA memiliki cadangan minyak gabungan hampir 4.3 bilion tong (680,000,000 m3).

Pada 1 September 2015, Fatih Birol memegang jawatan sebagai Pengarah Eksekutif yang baru, menggantikan jawatan bekas Menteri Urusan Ekonomi Belanda, Maria van der Hoeven.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ "IEA Energy Scenarios: Change We Have to Believe In". Allianz Knowledge. 2008-06-23. Dicapai pada 2008-07-03.
  2. ^ "Environment". OECD/IEA. Dicapai pada 2007-12-23.
  3. ^ "Fatih Birol ushers in new era for IEA—Takes office as Executive Director of global energy authority". IEA. 1 September 2015.

Bibliografi sunting

Pautan luar sunting