Burung Murai Batu Cebu

Burung Murai Batu Cebu adalah salah satu daripada haiwan yang boleh didapati di pulau Cebu, Filipina. Nama sainsnya ialah Copsychus cebuensis.

Burung Murai Batu Cebu
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
C. cebuensis
Nama binomial
Copsychus cebuensis
(Steere, 1890)

Ciri-ciri sunting

Burung Murai Batu Cebu ialah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam : haiwan, filum : kordata, sub-filum : bertulang belakang (vertebrata), kelas : burung. Burung Murai Batu Cebu ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan badan yang dilitupi bulu pelepah. Paruh Burung Murai Batu Cebu tidak bergigi.

Makanan sunting

Pembiakan sunting

Burung Murai Batu Cebu membiak dengan bertelur. Telur Burung Murai Batu Cebu bercangkerang keras.

Habitat sunting

Burung Murai Batu Cebu adalah endemik di pulau Cebu, Filipina.

Habitat semula jadi burung Murai Batu Cebu adalah hutan lembab tanah rendah tropika atau subtropika, hutan renek subtropika atau tropika lembap, dan ladang. Ia telah dilihat di beberapa lokasi di seluruh pulau ini, tapak yang paling penting dikenali sebagai Landskap Cebu Tengah Dilindungi (Central Cebu Protected Landscape), hutan Alcoy dan Argao , dan hutan renek di Casili, Consolacion. Ia diancam oleh kehilangan habitat.

Pautan luar sunting


Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z
  1. ^ BirdLife International (2012). "Copsychus cebuensis". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN Versi 2013.2. Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa. Dicapai pada 26 November 2013.CS1 maint: ref=harv (link)