Istilah diaspora (bahasa Yunani kuno: διασπορά, "penyebaran atau penaburan benih")[1] merujuk kepada mana-mana bangsa atau penduduk etnik yang terpaksa atau terdorong untuk meninggalkan tanah air etnik tradisional mereka; penyebaran mereka di pelbagai kawasan pelosok dunia serta perkembangan yang wujud hasil penyebaran dan budaya mereka.[2][3]

Pada abad ke-20, terdapat banyak berlakunya penghijrahan etnis-etnis berbeza secara besar-besaran disebabkan faktor tertentu seperti peperangan serta bangkitnya nasionalisme, fasisme, komunisme dan rasisme, tambahan lagi kerana pelbagai bencana alam dan kehancuran ekonomi. Pada permulaan abad ke-20 terutamanya, ratusan juta orang terpaksa melarikan diri dari seluruh benua Eropah, Asia, dan Afrika Utara. Banyak dari para mereka ini cenderung berhijrah ke negara-negara di benua-benua Amerika yang dianggap maju dari segi pembangunan.

Rujukan sunting

  1. ^ διασπορά. Liddell, Henry George; Scott, Robert; A Greek–English Lexicon di Perseus Project
  2. ^ "Diaspora". Merriam Webster. Dicapai pada 22 Februari 2011.
  3. ^ Melvin Ember, Carol R. Ember, dan Ian Skoggard, penyunting (2004). Encyclopedia of Diasporas: Immigrant and Refugee Cultures Around the World. Volume I: Overviews and Topics; Volume II: Diaspora Communities. ISBN 978-0-306-48321-9.CS1 maint: multiple names: editors list (link)