Ekspedisi Perancis di Mesir dan Syria

Ekspedisi dan Kempen Perancis di Mesir dan Syria (1798-1801) ialah kempen Napoleon Bonaparte di wilayah Uthmaniyah Mesir dan Syria, memdakwa untuk mempertahankan kepentingan perdagangan Perancis, mencari hubungan langsung dengan Tipu Sultan, melemahkan akses Britain ke India, dan menubuhkan perusahaan saintifik di rantau ini. Ia adalah tujuan utama kempen Mediterranean pada tahun 1798, satu siri aktiviti tentera laut yang merangkumi penaklukan Malta. Kempen itu berakhir dengan kekalahan Napoleon, dan penarikan tentera Perancis dari rantau ini.

L'Expedition D'Egypte Sous Les Ordres De Bonaparte ("Ekspedisi Mesir di bawah perintah Bonaparte"), lukisan oleh Léon Cogniet pada awal abad ke-19

Dari segi saintifik, ekspedisi itu akhirnya membawa kepada penemuan Batu Rasyid mencetuskan kewujudsn bidang khusus Egiptologi yang meneliti sejarah ketamadunan Mesir melalui catatan penulisa hieroglif sezaan. Walaupun kemenangan awal dan ekspedisi awal berjaya ke Syria, Napoleon dan Armée d'Orient akhirnya dikalahkan dan terpaksa berundur, terutamanya setelah mengalami kekalahan pasukan sokongan Perancis di Pertempuran Sungai Nil.


Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Bibliografi dan bacaan selanjutnya sunting