Gabumon memiliki tampilan yang berkaki dua reptilia, perut kuning, biru, merah jambu dengan tanda-tanda ialah salah satu raksasa Digimon. Hal yang paling hebat tentang dia mempunyai lapisan kulit yang selalu di atas, biru muda dengan garis yang biru gelap, dan cakar fuchsia, mengingatkan kulit Garurumon. Juga memimpin tanduk di dahi, kuning dengan tanda-tanda rahsia.

Gabumon

Tahap perubahan sunting

Tsunomon

  • Merupakan bentuk tahap bayi bagi Gabumon. Ia pertama kali muncul setelah Yamato dan rakan-rakannya datang ke Dunia Digital.

Gabumon

  • Merupakan bentuk tahap anak bagi Gabumon. Ia pertama kali muncul setelah Yamato dan rakan-rakannya datang ke Dunia Digital. Serangan utamanya Petite Fire, iaitu semburan api berwarna biru daripada mulutnya.

Garurumon

  • Merupakan bentuk tahap dewasa bagi Gabumon. Ia pertama kali berubah menjadi bentuk ini adalah ketika Yamato diserang oleh Seadramon ketika Yamato ingin menyelamatkan adiknya ketika itu, Takeru. Serangan utamanya adalah Fox Fire, iaitu semburan api besar yang berwarna biru daripada mulutnya.

WereGarurumon

  • Merupakan bentuk tahap sempurna bagi Gabumon. Ia berubah menjadi bentuk WereGarurumon ketika Yamato ingin menyelamatkan Jyou yang ditawan oleh Vegimon. Serangan utamanya adalah Kaiser Nail, iaitu serangan cakaran berwarna merah daripada kukunya, dan Engetsu Geri, iaitu tendangan kuasa daripada kakinya.

MetalGarurumon

  • Merupakan tahap Mega, iaitu tahap tertingi bagi Gabumon. Seperti WarGreymon, Gabumon juga berubah menjadi MetalGarurumon ketika mereka menentang Vamdemon yang bertukar menjadi VenomVamdemon. Serangan utamanya adalah Cocytus Breath, iaitu serangan semburan ais yang mampu membekukan dan memusnahkan musuhnya, Freeze Bomb iaitu serangan bom berpandu yang keluar daripada tubuhnya, dan Garuru Tomahawk iaitu serangan peluru berpandu ais yang keluar daripada kakinya.

Rujukan sunting