Ivo Komšić[1] (lahir 16 Jun 1948) adalah seorang doktor Bosnia, profesor, ahli politik Kesatuan Demokratik Sosial dan Datuk Bandar semasa di Sarajevo, ibu negara Bosnia dan Herzegovina. Beliau adalah seorang tokoh utama semasa perbincangan yang membawa kepada akhir perang Bosnia dengan Dayton Accord, dan pembentukan Persekutuan semasa Perang Bosnia. Dia digambarkan sebagai "sederhana" ahli politik.

Ivo Komšić

Kehidupan awal sunting

Komšić dilahirkan dalam sebuah keluarga Roman Katolik Bosnia Croat di kampung Boronia oleh Kiseljak, Bosnia dan Herzegovina. Apabila dia dilahirkan, pada tahun 1948, negara ini adalah sebahagian daripada Yugoslavia.

Perang Bosnia sunting

Pada awal pencerobohan di Republik Bosnia dan Herzegovina pada tahun 1992, Komšić berkhidmat buat sementara waktu sebagai Kementerian Pertahanan sebagai sukarelawan dan menyertai sebuah pertubuhan kemanusiaan di Kiseljak.

Komšić menyertai Parti Pembaharuan Demokratik parti politik pada Mac 1991, meninggalkannya selepas bersama pengasas Inisiatif Baru Croatia pada 12 April 1993 dengan sekumpulan intelektual Croat, tidak lama sebelum peningkatan perang di Central Bosnia. parti ini dicipta dasar Croat alternatif di Bosnia dan Herzegovina, memilih untuk pemeliharaan bersatu Republik Bosnia dan Herzegovina dan kewujudan bersama Croat dengan negara-negara lain di seluruh Bosnia dan Herzegovina. Pada bulan November 1993, beliau menjadi ahli Republik Bosnia dan Herzegovina Presiden berdasarkan hasil tahun 1990 pilihan raya.

Beliau adalah seorang tokoh utama dalam pembentukan Persekutuan semasa Perang Bosnia dan rundingan yang membawa kepada akhir perang Bosnia dengan Dayton Accord.

Komšić mendakwa Croatian Democratic Union nasionalis Bosnia dan Herzegovina (HDZ BiH), parti politik terbesar Bosnia Croatia berasal dari Kesatuan Croatian Demokratik (HDZ), yang diasaskan oleh pemimpin Croatia Franjo Tuđman, membuat jalan ke Bosnia-Herzegovina pada 1990 melalui sistem paroki Gereja Katolik di Bosnia-Herzegovina. Komšić berpendapat bahawa biskop Katolik Bosnia dan paderi memungkinkan untuk HDZ untuk mendapatkan kemenangan pilihan raya di Bosnia-Herzegovina, walaupun ia adalah jelas bahawa matlamat parti itu adalah putus republik itu, dan integrasi ke dalam jiran Croatia.

Politik sunting

Komšić mengetuai parti politiknya Inisiatif Baru Croatian selama dua tahun sehingga Oktober 1995, meninggalkan parti itu pada tahun berikutnya apabila dia menamatkan perlumbaan di tempat kedua dalam pilihan raya 1996. Beliau menyertai Parti Demokratik Sosial berikut kerugian. Selepas satu lagi kalah dalam pilihan raya pada tahun 2002, Komšić menyertai Kesatuan Demokratik Sosial. Beliau adalah pengerusi Dewan Rakyat Persekutuan Bosnia dan Herzegovina antara tahun 2000 dan 2002. Di antara tahun 2006 dan 2010 beliau adalah seorang wakil di Dewan Rakyat Persekutuan Bosnia dan Herzegovina. Pada tahun 2010, beliau dilantik sebagai Dekan Fakulti Falsafah daripada University of Sarajevo.

Komšić telah squabbled dengan Bosnia Serb ahli politik nasionalis Milorad Dodik beberapa kali. Apabila Dodik berkata tiada ahli politik dari entiti Republika Srpska (RS) Bosnia dan Herzegovina akan mengambil bahagian dalam peringatan seratus tahun ketika itu akan datang daripada pembunuhan Archduke Franz Ferdinand dari Austria oleh Serb Gavrilo Princip, dan bahawa peringatan hanya akan menjadi digunakan sebagai satu helah untuk mengapi-apikan kebencian terhadap orang-orang Serbia, Komšić menjawab dengan mengatakan bahawa Dodik tidak mempunyai suara dalam apa yang berlaku di dalam Sarajevo, dan beliau berharap tidak lama lagi, Dodik tidak akan mempunyai apa-apa berkata dalam apa yang berlaku di dalam RS sama ada. Kedutaan Perancis di Sarajevo menolak kenyataan yang dibuat oleh Dodik mengenai peristiwa-peristiwa yang dirancang, berkata peringatan untuk bertujuan untuk menghantar mesej keamanan.

Dodik dipercayai telah bersembunyi di sebalik pemasangan September 2014 salib yang tidak dibenarkan gergasi di Zlatište bukit di Mount Trebević menghadap Sarajevo. Komšić menuduhnya memasang salib untuk meningkatkan beliau menjatuhkan Kedudukan politik di kalangan orang-orang Serbia di Republika Srpska sebelum pilihan raya yang akan datang. Komšić lisan mengutuk pemasangan salib. Beliau menggesa Sarajevans untuk bertindak balas kepada "provokasi jelas yang merupakan sebahagian daripada kempen pilihan raya."

Datuk Bandar Sarajevo sunting

Pada 27 Mac 2013, Komšić dipilih Datuk Bandar Sarajevo.

Komšić menyertai 2013 protes JMBG di Sarajevo, dengan berkata "saya di sini juga bagi pihak lebih 1,500 bayi Sarajevo yang tidak boleh mendapatkan dokumen perjalanan."

Semasa protes dan rusuhan di seluruh Bosnia dan Herzegovina pada Februari 2014, Komšić berkata perobohan bangunan kerajaan tidak adalah jawapannya. Beliau menyatakan bahawa dia memang tahu bahawa orang-orang telah dibawa ke tepi sosial, beliau menggesa orang ramai untuk menyatakan dengan jelas tuntutan mereka secara aman.

Apabila Pope Francis melawat Bosnia dan Herzegovina pada 6 Jun 2015, Datuk Bandar Komšić dianugerahkan kepadanya Kunci anugerah City of Sarajevo.

Berikutan percubaan dan keputusan bersalah Serb penjenayah perang Radovan Karadžić pada 24 Mac 2016, Datuk Bandar Komšić menyatakan bahawa semasa ia adalah penting bahawa penghakiman itu mengesahkan tanggungjawab langsung Karadžić selama bertahun-tahun keganasan di Bosnia dan Herzegovina, dia tidak berpuas hati dengan 40 tahun ayat, berkata Karadžić perlu terima maksimum kerana keterukan jenayah. Komšić tertanya-tanya mengapa Tribunal memutuskan untuk menghadkan caj pembunuhan beramai-ramai untuk Srebrenica sahaja, kerana "Karadžić bertanggungjawab untuk kekejaman di seluruh negara." Beliau menambah, "Jika kita mengambil hanya Sarajevo kira, ia akan menjadi lebih daripada cukup untuk penjara seumur hidup."

Komšić menegaskan keinginannya untuk negaranya untuk melepasi peristiwa-peristiwa ganas abad ke-20 dan "ke dalam era baru".