Ketuvim, atau K'thubhim dalam bahasa Ibrani Alkitab ( Ibrani: כְּתוּבִים tulisan"), ialah bahagian ketiga dan terakhir dari Tanakh ( Bible Ibrani ), selepas Taurat (ajaran) dan Nevi'im (para nabi). Dalam Bible Ibrani yang diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris, bahagian ini bertajuk "Kepenulisan" atau " Hagiographa ". [1]

Tulisan-tulisan yang terkandung dalam Ketuvim dipercayai berasal dari Ruach HaKodesh (Roh Kudus), tetapi dengan satu tahap kuasa di bawah kitab para nabi .

Di antara Kitab-Kitab Ibrani, tulisan-tulisan yang termasuk dalam Ketuvim adalah 1 dan 2 Tawarikh yang membentuk satu kitab, bersama-sama dengan Ezra dan Nehemia yang membentuk satu-satunya " Ezra–Nehemia ". [2] (Walau bagaimanapun, dalam petikan bab dan ayat, bahasa Ibrani yang setara dengan "Kitab Nehemia", "1 Tawarikh" dan "2 Tawarikh" digunakan, kerana sistem pembahagian bab diambil daripada penggunaan Kristian.) Secara keseluruhan, sebelas buku termasuk dalam Ketuvim.

Lihat juga sunting

  • Buku dalam Alkitab
  • Tanakh
  • Ruach HaKodesh

Rujukan sunting

  1. ^ (Inggeris) Eric M. Meyers, "The Challenge of Hellenism for Early Judaism and Christianity", The Biblical Archaeologist, Vol. 55, No. 2 (Jun., 1992), pp. 84–91. The American Schools of Oriental Research.
  2. ^ (Inggeris) The Harper Collins Study Bible NRSV

Pautan luar sunting