Pertempuran Salamis

Pertempuran laut antara Perikatan negara-bandar Greek dan Empayar Parsi pada 480 SM, di selat antara tanah besar dan pulau Salamis, sebuah pulau di Teluk Saronic berhampiran Athens.

Ralat Lua pada baris 525 di Modul:Location_map: Unable to find the specified location map definition: "Module:Location map/data/Yunani" does not exist.


Pertempuran Salamis (Bahasa Yunani Kuno: Ναυμαχία τῆς Σαλαμῖνος, Naumachia tēs Salaminos) berlangsung antara Perikatan negara-bandar Greek dan Empayar Parsi pada 480 SM, di selat antara tanah besar dan pulau Salamis, sebuah pulau di Teluk Saronic berhampiran Athens. Ia menandakan kemuncak penjajahan kedua Parsi ke atas Greece, yang bermula musim bunga tersebut.

Bagi menghalang kemaraan Parsi, satu pasukan kecil Yunani menghalang laluan Thermopylae, sementara tentera laut Berikat sebahagian besarnya Athens bertempur dengan armada Parsi di selat berhampiran Artemisium. Dalam Pertempuran Thermopylae yang berlaku, pasukan Yunani pengawal belakang telah dihapuskan, sementara dalam Pertempuran Artemisium pihak Yunani mengalami korban yang besar dan berundur selepas kekalahan di Thermopylae. Ini membenarkan pasukan Parsi menakluk Boeotia dan Attica. Pihak Berikat bersedia untuk mempertahankan Genting Corinth manakala armada telah diundurkan ke Pulau Salamis berdekatan.

Sungguhpun memiliki bilangan yang jauh lebih sedikit, pihak Berikat Yunani telah dipujuk oleh Themistocles, Jeneral Athens untuk bertempur dengan armada Parsi sekali lagi, dengan harapan agar kemenangan mereka akan menghalang operasi tentera laut terhadap Peloponessus. Raja Parsi Xerxes juga inginkan bagi pertempuran mutak. Hasil daripada helah di pihak Themistocles, tentera laut Parsi belayar ke Selat Salamis dan cuba untuk menghalang kedua-dua laluan masuk. Keadaan sempit di Selat menjadikan bilangan armada Parsi yang besar sebagai gangguan aktif, disebabkan kapal-kapal bergelut untuk bergerak dan menjadi tidak teratur. Melihatkan peluang yang ada, armada Yunani membentuk garis pertempuran dan meraih kemenangan mutlak.

Xerxes kemudian berundur ke Asia dengan sebahagian besar tenteranya, meninggalkan Mardonius untuk melengkapkan penaklukan Greece. Walau bagaimanapun, pada tahun berikutnya, baki tentera Parsi telah dikalahkan dengan teruk dalam Pertempuran Plataea dan tentera laut Parsi dalam Pertempuran Mycale. Selepas itu orang-orang Parsi tidak lagi membuat sebarang percubaan untuk menakluk tanah besar Yunani. Pertempuran Salamis dan Plataea itu menandakan satu titik perubahan dalam perjalanan perang Greco-Persia secara keseluruhan; sejak itu dan seterusnya, poleis Yunani akan membuat serangan. Beberapa ahli sejarah percaya bahawa kemenangan pihak Parsi akan melumpuhkan pembangunan Greece Purba, dan seterusnya tamadun barat, dan ini telah mendorong mereka bagi mendakwa bahawa Salamis merupakan salah satu pertempuran paling penting dalam sejarah manusia.[2]

Sumber sunting

Sumber utama bagi Perang Greek-Parsi adalah ahli sejarah Yunani Herodotus. Herodotus, yang dikenali sebagai 'Bapa Sejarah, ,[3] telah dilahirkan pada 484 SM di Halicarnassus, Asia Minor (ketika itu di bawah pemerintahan Parsi). Beliau menulis Pertanyaan ( ([Ιστορίαι] Error: {{Lang-xx}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan); Bahasa Inggeris: Sejarah ) sekitar 440-430 SM, cuba untuk mengesan asal-usul Perang Greek-Parsi, sejarah perang yang masih agak baru berlangsung - (berakhir pada 450 SM ). [4] Pendekatan Herodotus baru sepenuhnya, dan sekurang-kurangnya dalam masyarakat Barat, beliau seolah-olah telah mencipta "sejarah" seperti yang mereka tahu.[4] Sebagaimana disebut Holland : "Untuk kali pertama, penulis kronik menetapkan dirinya sendiri untuk mengesan asal-usul pertikaian tidak sebagaimana masa lalu yang begitu jauh sehingga menjadi benar-benar hebat, tidak juga menurut hawa nafsu dan kehendak para dewa, dan tidak menurut tuntutan rakyat menyerah pada takdir, tetapi penjelasan yang beliau boleh mengesahkan secara peribadi.""[4]

Sesetengah ahli sejarahwan purba yang berikutnya, sungguhpun menurut jejak langkah beliau, mengkritik Herodotus, bermula dengan Thucydides.[5][6] SUngguhpun begitu, Thucydides memilih untuk memulakan sejarahnya di mana Herodotus berhenti (pada Pengepungan Sestos), dan dengan itu jelas merasakan bahawa Sejarah Herodotus ini adalah cukup tepat dan tidak perlu ditulis atau diperbetulkan semula[6]. Plutarch mengkritik Herodotus dalam eseinya "Pada memburukkan Herodotus", menggambarkan Herodotus sebagai "Philobarbaros" (pecinta orang-orang Gasar), kerana tidak cukup pro-Yunani, yang menunjukkan bahawa Herodotus mungkin sebenarnya telah melakukan tugas munasabah yang adil.[7] Pandangan negatif terhadap Herodotus sampai sehingga Renaissance Eropah, walaupun dia kekal dibaca secara meluas[8]. Sungguhpun begitu, sejak abad ke-19 reputasinya telah dipulihkan secara mendadak melalui penemuan arkeologi yang berulang kali mengesahkan versi peristiwanya. [9] Pandangan moden lazim ialah Herodotus umumnya melakukan kerja yang luar biasa dalam Historianya, tetapi terdapat beberapa butiran khusus beliau (terutama bilangan tentera dan tarikh) yang harus dilihat dengan keraguan. [9] Sungguhpun begitu, masih terdapat beberapa ahli sejarah yang mempercayai bahawa Herodotus mereka-reka kebanyakan kisahnya.[10]

Sejarahwan Sicily Diodorus Siculus, menulis pada kurun ke-1 dalam Bibliotheca Historica , juga memberikan maklumat mengenai peperangan Greek-Parsi, sebahagiannya diambil dari Ephorus, sejarahwan Yunani awal. Penulisan ini adalah agak bertepatan dengan penulisan Herodotus.[11] Perang Greek-Parsi juga digambarkan dengan kurang terperinci oleh beberapa ahli sejarah purba lain termasuk Plutarch, Ctesias daripada Cnidus, dan dirujuk oleh penulis lain, seperti pengarang drama Aeschylus. Bukti arkeologi, seperti Ruang Ular, juga menyokong beberapa tuntutan khusus Herodotus ini.[12]

Latarbelakang sunting

Bandar-negeri Yunani, Athens dan Eretria telah menyokong Pemberontakan Ionia yang gagal bagi menentang Empayar Parsi Darius I pada 499-494 SM, yang diketuai oleh satrap dari Miletus, Aristagoras. Empayar Parsi masih agak muda, dan terdedah kepada pemberontakan di kalangan rakyatnya. [13][14] Selain itu, Darius adalah pengguling takhta, dan telah menghabiskan banyak masa pemadamkan pemberontakan menentang pemerintahannya.[13] Pemberontakan Ionia mengancam integriti empayar, dan Darius itu berikrar untuk menghukum mereka yang terlibat (terutamanya mereka yang belum menjadi sebahagian daripada empayarnya). [15][16] Darius juga melihat peluang ini bagi meluaskan empayarnya ke dalam dunia Greece Purba yang berpecah-pecah. [16] Ekspedisi awal di bawah Mardonius, dalam 492 SM, untuk mendapatkan tanah menghampiri ke Greece berakhir dengan penaklukan semula Thrace dan Macedon dipaksa untuk menjadi sebuah kerajaan takluk Parsi.[17]

Pada tahun 491 SM, Darius menghantar wakil kepada semua bandar-negeri Yunani, meminta hadiah 'bumi dan air' sebagai tanda penyerahan mereka kepada beliau. [18] Setelah membuktikan kuasanya pada tahun lalu, sebahagian besar bandar-bandar Yunani melakukannya. Di Athens, bagaimanapun, dutanya telah dibicarakan dan kemudian dihukum bunuh; di Sparta, mereka hanya dibuang ke dalam telaga.[18] Ini bererti bahawa Sparta juga kini berperang dengan Parsi.[18]

Darius itu membentuk satu pasukan petugas amfibia bawah Datis dan Artaphernes pada 490 SM, yang menyerang pulau Naxos , sebelum menerima penyerahan Kepulauan Cycladic yang lain. Pasukan petugas itu kemudian berpindah Eretria, yang dikepung dan dimusnahkan.[19] Akhirnya, ia bergerak untuk menyerang Athens, mendarat di teluk Marathon , di mana ia bertemu dengan tentera Athens yang jauh lebih kecil. Dalam Pertempuran Marathon berikutnya, penduduk Athens mencapai kemenangan yang luar biasa, yang mengakibatkan pengunduran tentera Parsi kembali ke Asia. [20]

 
Peta menunjukkan dunia Greek pada masa pertempuran.


Nota sunting

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan VIII48 tidak disediakan
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan hanson tidak disediakan
  3. ^ Cicero, On the Laws I, 5
  4. ^ a b c Holland, pp. xvi–xvii.
  5. ^ Thucydides, History of the Peloponnesian War, e.g., I, 22
  6. ^ a b Finley, p.15
  7. ^ Holland, p. xxiv.
  8. ^ Pipes 1998-9
  9. ^ a b Holland, p. 377.
  10. ^ Fehling, pp.1–277.
  11. ^ Diodorus Siculus, Bibliotheca Historica, XI, 28–34
  12. ^ Note to Herodotus IX, 81
  13. ^ a b Holland, pp.47–55
  14. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan h203 tidak disediakan
  15. ^ Herodotus V, 105
  16. ^ a b Holland, pp.171–178
  17. ^ Herodotus VI, 44
  18. ^ a b c Holland, pp.178–179
  19. ^ Herodotus VI, 101
  20. ^ Herodotus VI, 113

Rujukan sunting

Sumber silam sunting

Sumber moden sunting

  • Burn, A.R. (1985). "Persia and the Greeks" in The Cambridge History of Iran, Volume 2: The Median and Achaemenid Periods, Ilya Gershevitch, ed. Cambridge University Press.
  • Fehling, D. (1989). Herodotus and His "Sources": Citation, Invention, and Narrative Art. Translated by J.G. Howie. Leeds: Francis Cairns.
  • Finley, Moses (1972). "Introduction". Thucydides – History of the Peloponnesian War (translated by Rex Warner). Penguin. ISBN 0-14-044039-9.
  • Garoufalis N. & Demetrius, Η. (1998). ναυμαχία της Σαλαμίνας, η σύγκρουση που άλλαξε τον ρού της ιστορίας (The battle of Salamis, the conflict that changed the flow of history), Στρατιωτική Ιστορία (Military History) magazine, issue 24, August.
  • Green, Peter (1970). The Year of Salamis, 480–479 BC. London: Weidenfeld and Nicolson (ISBN 0-297-00146-9).
  • Green, Peter (1998). The Greco-Persian Wars. Berkeley: University of California Press (hardcover, ISBN 0-520-20573-1) (paperback, ISBN 0-520-20313-5).
  • Hanson, Victor Davis (2001). Carnage and Culture: Landmark Battles in the Rise of Western Power. New York: DoubleDay, 2001 (hardcover, ISBN 0-385-50052-1); New York: Anchor Books (paperback, ISBN 0-385-72038-6).
  • Ιστορία του Ελληνικού Έθνους (History of the Greek nation) vol Β, Εκδοτική Αθηνών (Editorial Athens) 1971.
  • Holland, Tom (2005). Persian Fire. London: Abacus (ISBN 978-0-349-11717-1).
  • Köster, A.J. (1934). Studien zur Geschichte des Antikes Seewesens. Klio Belheft 32.
  • Lazenby, JF. (1993). The Defence of Greece 490–479 BC. Aris & Phillips Ltd. (ISBN 0-85668-591-7).
  • Lee, Felicia R. (2006). A Layered Look Reveals Ancient Greek Texts The New York Times, 27 November 2006.
  • Pipes, David (1998-9). "Herodotus: Father of History, Father of Lies". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-01-27. Dicapai pada 2008-01-18. Check date values in: |date= (bantuan)
  • Strauss, Barry (2004). The Battle of Salamis: The Naval Encounter That Saved Greece—and Western Civilization. New York: Simon and Schuster (hardcover, ISBN 0-7432-4450-8; paperback, ISBN 0-7432-4451-6).

Pautan luar sunting